Miała być akcja promocyjna pt. „Poznaj Polską Markę”, notebook w prezencie i rabaty o wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych. Były natomiast pokazy handlowe ze sprzedażą produktów w bardzo wysokich cenach.
Prezes UOKiK nałożył na spółkę New Life ponad 1,2 mln zł kary za wprowadzanie konsumentów w błąd. Konsekwencje finansowe – 225 tys. zł – poniesie również prezes firmy, który umyślnie doprowadził do naruszeń zbiorowych interesów konsumentów oraz utrudniał przeprowadzenie kontroli.
Spółka jest organizatorem pokazów handlowych, na które zapraszane są osoby po 40 roku życia oraz seniorzy. Zaproszenia kierowane są zatem do szczególnie wrażliwej grupy konsumentów. Podmiot umyślnie wprowadza konsumentów w błąd po to, by przyszli na pokaz i kupili prezentowane podczas spotkania produkty. Aby osiągnąć wskazany cel dopuszczano się licznych manipulacji, np. ukrywania prawdziwego celu spotkania, składania obietnic nieistniejących prezentów, sprawiania wrażenia specjalnej korzyści celowej. Wymienione mogło zniekształcić decyzje konsumentów, a w konsekwencji skłonić do niepotrzebnych i nieopłacalnych zakupów.
Prezes UOKiK nakazał spółce natychmiastowe zaprzestanie stosowania zakwestionowanych praktyk. Z kolei po uprawomocnieniu się decyzji, przedsiębiorca będzie musiał również poinformować o tym wszystkich konsumentów, z którymi zawarł umowę.
W związku z nieuczciwą praktyką, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii, by ustrzec się przed pułapką, którą zastawiają na konsumentów nieuczciwi przedsiębiorcy, np.:
- nie daj się zwieść informacji, że badanie czy promocja są bezpłatne – takie prezenty zazwyczaj nie są darmowe;
- uważaj na płatności rozłożone na raty – sprawdź czy nie ma ukrytych dodatkowych kosztów;
- pamiętaj o tym, że masz prawo odstąpić od umowy oraz, że wadliwy produkt możesz reklamować.