W serwisie Rządowego Centrum Legislacji zostały opublikowane akty wykonawcze do projektu ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Obejmują one kwestie takie jak: ubezpieczenie OC agentów i brokerów, sprawozdawczość brokerską, rejestr pośredników, egzamin dla brokerów i agentów. Projekt ustawy uwzględniający uwagi zgłoszone przez Rządowe Centrum Legislacji jest obecnie rozpatrywany przez Stały Komitet Rady Ministrów.
W serwisie RCL zostało opublikowane 9 projektów rozporządzeń ministra finansów i rozwoju:
- w sprawie egzaminu dla osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych, czynności dystrybucyjnych zakładu ubezpieczeń oraz czynności dystrybucyjnych zakładu reasekuracji (art. 21 ust. 6)
- w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej i gwarancji ubezpieczeniowej z tytułu wykonywania czynności agencyjnych (art. 22 ust. 14)
- w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania działalności brokerskiej (art. 30 ust. 4)
- w sprawie wykazu dokumentów dołączanych do wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej (art. 36 ust. 12)
- w sprawie egzaminu dla brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych oraz Komisji Egzaminacyjnej dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych (art. 42 ust. 7)
- w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru (art. 54 ust. 10)
- w sprawie wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych i agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające (art. 56 ust. 4)
- w sprawie wniosków o zmianę wpisu do rejestru brokerów ubezpieczeniowych i brokerów reasekuracyjnych (art. 63 ust. 4)
- w sprawie sprawozdania z działalności brokerskiej (art. 83 ust. 3)
W przypadku ubezpieczenia OC (lub gwarancji ubezpieczeń) z tytułu wykonywania czynności agencyjnych lub brokerskich, rozporządzenie reguluje minimalną sumę gwarancyjną, w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy, na poziomie 1.250 tys. euro w odniesieniu do jednego zdarzenia i 1.850 tys. euro w odniesieniu do wszystkich zdarzeń.
Natomiast zgodnie z rozporządzeniem ws. sprawozdania z działalności brokerskiej, brokerzy będą zobowiązani przedstawiać w sprawozdaniu dane dot. członków zarządu, udziałowców i akcjonariuszy oraz osób wykonujących czynności brokerskie i innych pracowników, odbytych szkoleń przez brokerów czy nadesłanych skarg. Ponadto, sprawozdanie powinno zawierać podstawowe informacje finansowe oraz sprawy formalne, obejmujące wykonywane czynności i współpracę z innymi podmiotami. Do projektu rozporządzenia zostały dołączone wzory formularzy sprawozdania.
Z dokumentami można zapoznać się na stronie Rządowego Centrum Legislacji, pod linkiem.