bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Co nowego?
Autonomiczne pojazdy blokowane prawem

Autonomiczne pojazdy blokowane prawem

Dodano: 2016-04-26

Prezes Mercedes-Benz Polska i dyrektor zarządzający Mercedes-Benz Cars dla regionu Europa Centralna Marc Boderke zauważa, że samochody technicznie są przygotowane do autonomicznej jazdy. Uważa, iż jedynym ograniczeniem są przepisy prawa drogowego.

Według Boderke, jesteśmy o krok od w pełni autonomicznych aut. „W 2012 roku wprowadziliśmy pojazd badawczy Klasę S 500 Plug-In Hybrid, pierwszy samochód, który był w stanie przejechać w autonomicznym trybie zróżnicowaną trasę ponad 100 km – zarówno na autostradzie jak i w ruchu miejskim. Zgodnie z przepisami, takie auta mogły wtedy jednak jechać autonomicznie tylko przez maksimum 10 – 15 sekund, po czym kierowca musiał położyć ręce na kierownicy. Nie było to jednak ograniczenie technologiczne, ale prawne – w ten sposób zaznaczaliśmy, że kierowca wciąż znajduje się w samochodzie. Nowa generacja klasy E, która w Polsce debiutowała podczas niedawnego Poznań Motor Show, może robić to już przez 60 sekund.”

Pojazdy nowej Klasy E nie tylko jadą autonomicznie ale również autonomicznie parkuje równolegle i prostopadle. Auto potrafi również wyprzedzać, biorąc pod uwagę natężenie ruchu przed, za sobą jak i z boku. Zapewnia najwyższe bezpieczeństwo nawet przy dużych prędkościach. „Na razie nie ma innego producenta samochodów, który oferowałby tak zaawansowane technologie w seryjnie  produkowanym  modelu. Krok po kroku dodajemy kolejne technologie, które zwiększają autonomiczne możliwości aut. Za  kilka lat samochody – pod warunkiem, że legislatorzy zapewnią uregulowanie kwestii prawnych – będą w stanie jechać całkowicie autonomicznie.” – dodaje Boderke.

Tego typu pojazdy będą potrzebowały nowych regulacji prawnych. Według Boderke należy się również zastanowić nad tym, jak dostosować nowe prawo do pojazdów autonomicznych.

Boderke uważa, że auta autonomiczne będą znacznie bezpieczniejsze. Co za tym idzie, poziom bezpieczeństwa na drogach podniesie się – „bo najbardziej zawodnym elementem systemu jest obecnie kierowca. W zasadzie jako kierowca już teraz bardziej ufam swojemu samochodowi, niż sobie.” – mówi.

Artykuły powiązane

UODO: Numer PESEL nie powinien widnieć w certyfikacie podpisu elektronicznego

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) zwrócił się do Ministra Cyfryzacji z wnioskiem o zmianę przepisów dotyc...

Blokada strony internetowej przez ABW bezpodstawna – NSA ostatecznie rozstrzyga

Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wyroku z 26 września 2024 roku (sygn. akt II GSK 2046/23) uznał, że Agencja Bez...

Meta ukarana 91 mln euro za naruszenie RODO.

Irlandzki organ ochrony danych (DPC) nałożył na Metę karę w wysokości 91 milionów euro za naruszenie przepisów RODO zwią...