Włamanie do serwisu bankowego i kradzież pieniędzy z konta to najbardziej groźne i niepokojącą sytuację związaną z korzystaniem z internetu – tak wynika z raportu ARC Rynek i Opinia. Europ Assistance Polska, która kilka lat temu wprowadziła na rynek program Bezpieczna Tożsamość, przypomina jak strzec swoje dane przed nieuczciwym wykorzystaniem.
Według raportu ARC Rynek i Opinia z lutego 2016r. polscy internauci, najbardziej obawiają się włamania do serwisu bankowego i kradzieży pieniędzy. Równie groźne okazuje się przejęcie danych (loginy i hasła) przez hakerów, czy kradzież prywatnych danych z komputerów. Ponadto użytkownicy internetu czują największą obawę w sytuacji ujawnienia haseł i loginów, numeru kont i kart kredytowych oraz kont bankowych i historii operacji.
Jak zatem chronić swoje dane w sieci?
Większość zachowań konsumentów przenosi się do sieci. Począwszy od zakupów, rozmów z doradcami finansowymi, korzystania z bankowości internetowej, ale też coraz częściej użytkownicy przenoszą do sieci swoje prywatne dokumenty i zdjęcia korzystając z popularnych chmur dających możliwość dostępu do tych danych z każdego miejsca na świecie. I tak, coraz częściej w sieci znajdują się skany dowodów osobistych, polis ubezpieczeniowych, paszportów. To bardzo wygodne rozwiązanie, które chroni nasze dokumenty w sytuacji np. uszkodzenia twardych dysków komputerów czy laptopów. Jednak decydując się na nie, należy pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu chmury.
Bezpieczne hasło
Wybierając hasło, które chroni tożsamość w sieci należy kierować się podstawowymi zasadami. Dobre hasło jest kombinacją liter (wielkich i małych), cyfr, symboli i znaków interpunkcyjnych, posiada więcej niż 7 znaków i co najważniejsze, jest odpowiednio często zmieniane (nie rzadziej niż raz na 3 miesiące). Dobre hasło jest też odpowiednio chronione – nie jest ujawniane osobom trzecim, nie jest zapisywane, nie jest powielane do logowania w kilku miejscach. Jest jedyne dla danej rejestracji.
Bezpieczny użytkownik
Internet nie tylko stanowi źródło informacji i rozrywki, ale też jest miejscem, gdzie najczęściej dochodzi do wykorzystywania cudzych danych osobowych. Aby chronić swoją tożsamość, warto przestrzegać kilku zasad. Przede wszystkim dyskrecja. Nie warto dzielić się poufnymi informacjami w sieci. Nawet pomimo ustawień prywatności, zdjęcia i dane w sieci są bardzo szybko powielane i przekazywane dalej. Należy uważać też na bannery, unikać klikania w podejrzane reklamy czy bannery sugerujące wygraną pieniężną. Aby uniknąć wirusów, nie wolno otwierać i odpowiadać na wiadomości, które wydają się podejrzane, są od nieznanego nadawcy i nie zostały sprawdzone programem antywirusowym. Zainstalowanie takiego oprogramowania pomoże też w wyeliminowaniu niechcianych wiadomości, a także automatycznie będzie blokować podejrzane strony i reklamy. Dlatego warto zadbać o takie oprogramowanie i jego bieżącą aktualizację.
W razie ataku
Oszukany, który zorientuje się o szkodzie powinien przede wszystkim zgłosić sprawę na Policję. Nawet jeśli suma oszustwa nie jest wysoka, warto wszcząć postępowanie. Niekiedy poszkodowani godzą się ze stratą niewielkiej sumy pieniędzy, a hakerzy oszukując kilkaset osób cieszą się ze znacznych zysków. Należy również jak najszybciej poinformować bank, w celu zastrzeżenia kart kredytowych. Część banków oferuje do kart i kont produkt Bezpieczna Tożsamość, opracowany i realizowany przez Europ Assistance Polska. Jest to program ochrony danych osobowych i pomocy assistance w momencie kradzieży tożsamości. W ramach programu klienci mogą liczyć na dwa rodzaje pomocy: assistance i informacyjną. W ramach assistance klienci otrzymają wsparcie polegające na zebraniu niezbędnych informacji, pomocy w zastrzeżeniu dokumentów i kart, a także na udzieleniu informacji na temat dalszego postępowania i ochrony jego tożsamości. Co więcej, w ramach przysługujących świadczeń klienci otrzymają również pomoc w uzyskaniu nowych dokumentów lub kart, a za granicą pomoc w uzyskaniu dokumentów zastępczych, pomoc tłumacza, a także pożyczkę na poczet niezbędnych wydatków w razie utraty środków płatniczych.