W dniu 24 kwietnia 2023 r. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję wobec spółki Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie.
Ubezpieczyciel w 2021 r. wraz ze zbliżającą się rocznicą ubezpieczenia rozesłał do swoich klientów podziękowania oraz informacje o powstaniu specjalnej oferty. Była w niej propozycja rozszerzenia zakresu umowy ubezpieczenia np. na pobyt w szpitalu w następstwie nieszczęśliwego wypadku, wiązało się to oczywiście ze zwiększoną składką. Jeśli klient był zainteresowany zaproponowaną ofertą i chciał z niej skorzystać to należało jedynie wpłacać wyższe składki. Problem pojawił się jednak w sytuacji, gdy ubezpieczający nie byli zainteresowani ofertą towarzystwa, ponieważ musieli wtedy poinformować Compensę, o tym, że nie chcą rozszerzać ubezpieczenia. Konsumenci, którzy tego nie dokonali, a nie chcieli skorzystać z oferty, byli informowani o niedopłacie i wzywani do zapłaty brakującej kwoty. Prezes UOKiK podkreślił, że zmiany w umowie ubezpieczenia dotyczące rozszerzenia jej zakresu i podniesienia wysokości składki są bardzo istotne, więc wymagają wyraźnej zgody konsumenta. Niedopuszczalne jest zatem uznanie za zgodę brak reakcji na pismo. W decyzji Compensa została zobowiązana do zaniechania zakwestionowanej praktyki i usunięcia jej skutków. Tym samym uniknęła kary finansowej. Konsumenci, których umowa ubezpieczeniowa została zmieniona bez ich wyraźnej zgody, mogą złożyć wniosek o anulowanie zmian. W takiej sytuacji Compensa zwróci im równowartość pobranych składek za dodatkową ochronę albo zaliczy je na poczet kolejnych płatności. Dotyczy to zarówno obecnych klientów spółki, jak i osób, których umowy ubezpieczenia już wygasły.