Wyniki trzeciej edycji barometru społecznego „Hedoniści i oszczędni”, zrealizowanego przez instytut IRCenter na zlecenie Grupy Ubezpieczeniowej Europa, wskazują, iż Polacy mimo, że uważają się za osoby oszczędne, to rośnie ich zainteresowanie konsumpcją.
– Mówimy o deklaracjach. Jeśli przyjrzymy się bliżej postawie oszczędnej, to okazuje się, że Polacy najchętniej odkładają środki na przyjemności. Natomiast znacznie słabiej idzie im długoterminowe oszczędzanie na np. dodatkową emeryturę czy też zabezpieczenie się przed utratą pracy lub zdrowia – mówi Ewelina Churzępa, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Inwestycyjnych w Grupie Europa.
Jak wskazuje ubezpieczyciel, z analizy wypowiedzi w mediach społecznościowych wynika, że Polacy najchętniej odkładają na koncerty (29 proc.), wakacje oraz sprzęt elektroniczny (po 14 proc.). Na emeryturę czy niespodziewane wydatki oszczędza jedynie po 2 proc. W internetowych dyskusjach o wydawaniu pieniędzy najczęściej poruszane są tematy związane z modą i urodą (24 proc.), a także jedzeniem (12 proc.). Z analizy wypowiedzi wynika, że zaledwie 4 proc. z nich dotyczy inwestycji czy zdrowia.