bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Bankowość
Kary dla spółki Fundico

Kary dla spółki Fundico

Dodano: 2022-01-26
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na spółkę Fundico ponad 220 tys. kar za wprowadzenie konsumentów w błąd i brak współpracy z Urzędem podczas postępowania.

Fundico to spółka zajmująca się dochodzeniem od banków roszczeń związanych z przedterminową spłatą pożyczki lub wynikających z klauzul abuzywnych w umowach o kredyt hipoteczny. Na swojej stronie internetowej spółka zamieszczała wprowadzające w błąd oferty, nawet wówczas, gdy okazało się, że sprawy frankowe nie kończą się szybkimi ugodami, a ona sama miała problemy z płynnością i regulowaniem bieżących rachunków i zobowiązań.

– W toku postępowania ustaliliśmy, że spółka Fundico wprowadzała konsumentów w błąd co do dwóch kluczowych kwestii branych pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o zainwestowaniu pieniędzy. Po pierwsze, bezpodstawnie zapewniała o braku ryzyka, podczas gdy powodzenie inwestycji zależało m.in. od wygranych spraw sądowych. Po drugie, oferowała nierealne, ponadprzeciętne zyski, choć zdawała sobie sprawę, że są one niemożliwe do osiągnięcia. W efekcie część konsumentów, którzy zaufali zapewnieniom Fundico, straciła zainwestowany kapitał – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Tomasz Chróstny nałożył na Fundico karę w wysokości 176 tys. zł. za wprowadzanie klientów w błąd oraz 50 tys. zł. za nieudzielenie żądanych informacji i nieprzekazanie dokumentów, czyli brak współpracy z urzędem. O decyzji prezesa spółka musi poinformować na stronie internetowej i Facebooku, a wszystkich poszkodowanych – listownie.

Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów karę finansową poniesie także Mariusz Adam Skiba, prezes Fundico.

– Umyślne doprowadzenie do naruszeń wobec konsumentów nie może uchodzić płazem osobom zarządzającym przedsiębiorstwami. Dlatego nałożyłem karę na prezesa Fundico. Był on osobiście zaangażowany zarówno w tworzenie oferty swojej firmy, jak i jej realizację oraz kontakty z konsumentami. Tego typu kar będzie coraz więcej. Zamierzamy częściej karać menedżerów za nieuczciwe praktyki wobec konsumentów, tak aby przestało im się to opłacać – zapowiada Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Decyzje są nieprawomocne.

Artykuły powiązane

Wesołych Świąt dla wszystkich czytelników BeInsured!

Życzymy Świąt pełnych spokoju, jak po wykupieniu najlepszej polisy! Niech ubezpieczenia będą równie niezawodne jak Św...

UODO: Numer PESEL nie powinien widnieć w certyfikacie podpisu elektronicznego

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) zwrócił się do Ministra Cyfryzacji z wnioskiem o zmianę przepisów dotyc...

Blokada strony internetowej przez ABW bezpodstawna – NSA ostatecznie rozstrzyga

Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wyroku z 26 września 2024 roku (sygn. akt II GSK 2046/23) uznał, że Agencja Bez...