bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Kary za naruszenie przepisów Rozporządzenia MAR

Kary za naruszenie przepisów Rozporządzenia MAR

Dodano: 2016-08-03
Publikator: Komisja Nadzoru Finansowego

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego wydał stanowisko w związku z doniesieniami medialnymi oraz wypowiedziami niektórych prawników i lobbystów w sprawie możliwości karania za naruszenie przepisów MAR (Market Abuse Regulation). Poniżej zamieszczamy stanowisko Komisji opublikowane na stronie organu nadzoru.

Stanowisko UKNF z dnia 28 czerwca 2016 r. w sprawie niektórych skutków niedostosowania do dnia 3 lipca 2016 r. polskiego porządku prawnego do przepisów rozporządzenia MAR ma charakter informacyjny. Jego celem jest usunięcie niepewności uczestników rynku kapitałowego, związanej z wejściem w życie przepisów rozporządzenia MAR w zakresie, w którym dany obowiązek regulowany jest równocześnie przez dotychczas obowiązujące polskie przepisy i przez rozporządzenie MAR, poprzez wskazanie jak należy postępować, w przypadku, gdy występuje kolizja przepisów dotychczasowych z przepisami rozporządzenia MAR. UKNF podkreśla, że ewentualna kolizja przepisów polskich z przepisami rozporządzenia MAR nie oznacza, że polskie przepisy zostają uchylone. Co najwyżej ograniczony zostaje zakres stosowania konkretnego przepisu w danym stanie faktycznym. Uchylenie przepisów ustawy wymaga podjęcia odpowiednich działań legislacyjnych, a uchylane przepisy obowiązują do wejścia w życie przepisów, które je uchylą. 

W zakresie sankcjonowania przepisów rozporządzenia MAR, UKNF zwraca uwagę, że dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/57/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie sankcji karnych za nadużycia na rynku (dalej: „dyrektywa MAD II”) została przyjęta na podstawie art. 83 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Stosownie do wskazanego przepisu, zdanie pierwsze, jeżeli zbliżanie przepisów ustawowych i wykonawczych Państw Członkowskich w sprawach karnych okaże się niezbędne w celu zapewnienia skutecznego wprowadzania w życie polityki Unii w dziedzinie, która stała się przedmiotem środków harmonizujących, dyrektywy mogą ustanowić normy minimalne odnoszące się do określania przestępstw oraz kar w danej dziedzinie. Ustalenie minimalnych norm nie wyłącza kompetencji Państwa Członkowskiego do przyjęcia innych lub dodatkowych rozwiązań karnych. W konsekwencji oznacza to, że przepisy karne ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (dalej: „ustawa o ofercie publicznej”) pozostają w mocy i mogą stanowić podstawę do nałożenia kary na podmiot naruszający te normy. Inaczej mówiąc wejście w życie postanowień rozporządzenia MAR i dyrektywy MAD II nakłada na Państwo Członkowskie obowiązek spenalizowania zachowań określonych w wyżej wskazanych aktach prawnych. Nie stanowi natomiast przeszkody do przyjęcia własnych dodatkowych rozwiązań karnych. Nie dochodzi zatem do naruszenia zasady nullum crimen sine lege, czyny zabronione stypizowane przez ustawę o obrocie instrumentami finansowymi są nadal zagrożone sankcją karną. 

Nie sposób zgodzić się również z argumentem podnoszonym w niektórych publikacjach poświęconych rozporządzeniu MAR, że wraz z wejściem w życie przepisów tego rozporządzenia doszło do depenalizacji niektórych czynów spenalizowanych przez przepisy ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Depenalizacja danych zachowań polega na zniesieniu karalności danego czynu. Wejście w życie przepisów rozporządzenia MAR i dyrektywy MAD II nie doprowadziło do depenalizacji, wprost przeciwnie rozszerzyło zakres czynów stanowiących naruszenie prawa. 

Podobne uwagi mają zastosowanie w odniesieniu do sankcji administracyjnych. W zakresie w którym zakazy i nakazy ustanowione przez ustawę o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawę o ofercie publicznej pokrywają się z zakazami i nakazami ustanowionymi przez MAR, nie sposób mówić o zmianie w treści obowiązków administracyjnych podmiotów nadzorowanych. Przepisy tych ustaw, wprowadzające określone nakazy lub zakazy zachowania się, w zakresie w jakim nie są sprzeczne z rozporządzeniem MAR, nadal pozostają wzorcem zachowania się adresata  i  w związku z tym, w przypadku ich naruszenia, zastosowanie znajdą dotychczasowe przepisy sankcyjne. 

Podsumowując, w ocenie UKNF przepisy karne i administracyjne ustawy o obrocie instrumentami finansowymi i ustawy o ofercie publicznej, do dnia ich wyraźnego uchylenia, nadal obowiązują i mogą stanowić podstawę ukarania sprawcy przestępstwa lub deliktu administracyjnego. 

Artykuły powiązane

Wesołych Świąt dla wszystkich czytelników BeInsured!

Życzymy Świąt pełnych spokoju, jak po wykupieniu najlepszej polisy! Niech ubezpieczenia będą równie niezawodne jak Św...

UODO: Numer PESEL nie powinien widnieć w certyfikacie podpisu elektronicznego

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) zwrócił się do Ministra Cyfryzacji z wnioskiem o zmianę przepisów dotyc...

Blokada strony internetowej przez ABW bezpodstawna – NSA ostatecznie rozstrzyga

Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wyroku z 26 września 2024 roku (sygn. akt II GSK 2046/23) uznał, że Agencja Bez...