– Blisko połowa Polaków ma ubezpieczenie na życie. To wskaźnik, który nie jest tragiczny, ale jest spora przestrzeń do poprawy – komentuje Damian Olko, ekspert firmy Deloitte, w rozmowie z Pierwszym Programem Polskiego Radia.
W europejskim rankingu popularności ubezpieczeń, Polska znajduje się w połowie stawki, a Polacy wykazują coraz większe zainteresowanie ubezpieczeniami. W tym temacie istotna jest więc edukacja finansowa, która nadal jest dość niskiej jakości.
– Z badań przeprowadzanych wśród Polaków wynika, że często nie widzimy potrzeby, aby się ubezpieczać. Brakuje świadomości, jakie są ryzyka w codziennym życiu, ryzyka związane z prowadzeniem biznesu, ciężką chorobą lub śmiercią bliskich. To jest też związane z jakością edukacji finansowej w Polsce – wyjaśnia ekspert firmy Deloitte.
Jak się okazuje niska popularność polis ubezpieczeniowych nie wynika z wysokich cen. – Ceny w Polsce należą do najniższych w Europie. Nawet, gdy porównamy zarobki, te polisy nie są drogie – podkreśla Damian Olko. Można więc wnioskować, że dla Polaków ubezpieczenia nie są jedną z najważniejszych potrzeb. Jest to argument za tym, że Polakom wciąż brak świadomości finansowej, która jest niezbędna do oceny różnych nieprzewidzianych wydatków. – Jest widoczna poprawa, która jest stopniowa. Warto zastanowić się nad programami edukacyjnymi, żeby utrzymać zwiększanie wiedzy finansowej Polaków – dodaje ekspert Deloitte.