Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. wyjaśnia w specjalnym komunikacie, jak przebiega proces likwidacji szkód w „niestandardowych” wypadkach – gdy w zdarzeniu komunikacyjnym wzięło udział kilka pojazdów lub uczestnikiem wypadku był pojazd uprzywilejowany.
Po pierwsze, jak wskazują eksperci towarzystwa ubezpieczeń, przyczynę zdarzenia, a także osoby odpowiedzialne na wypadek można łatwo ustalić, jeśli do zdarzenia zostanie wezwana policja. Funkcjonariusze są zobowiązani do przeprowadzenia dochodzenia, które ma ustalić przebieg zdarzenia i jego przyczyny.
– Wyjaśnianie sprawy może być natomiast trudniejsze, jeśli brały w niej udział pojazdy uprzywilejowane lub poszkodowanych uczestników jest wielu, tak jak w przypadku karambolu. Warto jednak podkreślić, że niezależnie od liczby czy funkcji zaangażowanych w wypadek osób, jego okoliczności zawsze muszą być analizowane indywidualnie – tłumaczy Michał Makarczyk, Dyrektor Likwidacji Szkód w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.
W przypadku karambolu ustalenie winnych jest zdecydowanie trudniejsze i zabiera więcej czasu. Dlatego zakłady ubezpieczeń powinny przy takich zgłoszeniach rozpocząć proces likwidacji szkód bez czekania na dokładne ustalenia policji.
– Jeśli na podstawie zebranych materiałów możliwe jest określenie odpowiedzialności czy stopnia przyczynienia się do zdarzenia zaangażowanych w nie osób, wówczas w oparciu o te ustalenia wypłacane jest odszkodowanie. Gdy natomiast sprawa jest na tyle skomplikowana, że przy pomocy dostępnych środków nie da się ustalić okoliczności wypadku i wskazać odpowiedzialności jego uczestników, zakład ubezpieczeń może uzależnić wypłatę odszkodowania od zakończenia postępowania karnego lub cywilnego – mówi Michał Makarczyk z Compensa.
W takich okolicznościach, jak wskazano w materiale ubezpieczyciela, przydatne okazuje się posiadanie ubezpieczenia autocasco, dzięki któremu można szybko uzyskać świadczenie za szkody powstałe wskutek karambolu. Zakład ubezpieczeń, w którym polisę AC posiada poszkodowany, likwiduje szkodę, a następnie zgłasza roszczenie regresowe do ubezpieczyciela sprawcy kolizji.