bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Co nowego?
Misselling w Wielkiej Brytanii

Misselling w Wielkiej Brytanii

Dodano: 2017-10-25
Publikator: Financial Conduct Authority

Organ Postępowania Finansowego (Financial Conduct Authority, FCA), który reguluje rynek usług finansowych w Wielkiej Brytanii, w tym banki i innych dostawców usług, rozpoczął kampanię informacyjną o polisach PPI. Zachęca w niej, aby osoby, którym sprzedano ten produkt niezgodnie z prawem, występowały z roszczeniem przeciwko dostawcy.

Ubezpieczenie spłaty kredytu (payment protection insurance, PPI) jest zazwyczaj sprzedawane w Wielkiej Brytanii z produktami finansowymi wymagającymi dokonywania spłat, m.in. pożyczki, karty kredytowej lub kredytu hipotecznego. Polisa chroni na wypadek niemożności spłaty zobowiązania w razie utraty pracy lub niezdolności do pracy z powodu wypadku, choroby, niepełnosprawności lub śmierci. W Wielkiej Brytanii sprzedano aż 64 mln polis PPI, głównie pomiędzy rokiem 1990 a 2010.

W opinii FCA, produkty te były wielokrotnie sprzedawane niezgodnie z prawem. Głównym zarzutem jest brak stosownych informacji dot. tych produktów, jak też sprzedawanie ich bez informowania klientów o nabyciu produktu. Już teraz klientom, którzy wnieśli skargi dot. dystrybucji tych produktów wypłacono ponad 27 mld GBP.

Obecnie, skargi są wnoszone również z tytułu prowizji pobranej przez dystrybutorów tych produktów. FCA będzie przyjmował skargi konsumentów do 29 sierpnia 2019 r. „Oczekujemy, że termin ten zmobilizuje członków społeczeństwa do podjęcia działań – w tym sprawdzenia, czy nabyli PPI i dowiedzenia się, jak wnieść skargę – zamiast odkładać podjęcie decyzji. Uważamy, że 2 lata to wystarczający okres na podjęcie decyzji, czy warto wnieść skargę” – czytamy na polskojęzycznej stronie FCA.

FCA o możliwości zgłaszania skarg informuje m.in. poprzez specjalne spoty reklamowe. Są one finansowane przez 18 instytucji, na które najczęściej skarżyli się konsumenci. Spoty prezentują głowę Terminatora, poruszającą się na gąsienicach, która straszy konsumentów i każe im jak najszybciej podjąć decyzję w sprawie IPP. Jak podaje FCA, trwająca dwa miesiące kampania odnosi sukcesy. Liczba skarg w ciągu roku zwiększyła się o już 24% i w tym roku przekroczy 1 mln.

Już teraz cztery największe banki w UK – Barclays, Royal Bank of Scotland, HSBC i Lloyds Banking Group – przeznaczyły łącznie ponad 5 mld GBP na pokrycie roszczeń klientów.

Artykuły powiązane

Przedsiębiorstwo może nałożyć obowiązek uzyskania zezwolenia na pobyt pracownika – wyrok TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 20 czerwca 2024 r. (sygn. akt C - 540/22) uznał, że pa...

Rejestracje z Polski postrachem na europejskich drogach

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych opublikowało dane dotyczące szkód powodowanych przez polskich kierowców za...