TU Europa po raz drugi zbadała postawy Polaków wobec oszczędzania. II edycja barometru „Hedoniści i oszczędni” zrealizowanego przez IRCenter na zlecenie Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Europa S.A. przyniosła nieoczekiwane wyniki – zachowania pro-oszczędnościowe najszybciej nasilają się u młodych osób.
TU Europa podała, że wśród osób uznanych za oszczędne największą grupę stanowią osoby młode w wieku 25-44 lat. Natomiast coraz więcej osób w wieku 45-59 zostało uznanych przez twórców badania za hedonistów.
– Obserwujemy ciekawy trend. Panuje powszechne przekonanie, że to osoby młode żyją chwilą, nie myślą o przyszłości, a co za tym idzie nie oszczędzają, natomiast starsi są zapobiegliwi i kalkulują wydatki. Jak widać, młodsi Polacy są jednak coraz bardziej świadomi swoich finansów. To cieszy, biorąc pod uwagę, jak ważne w społeczeństwie jest uświadamianie konieczności gromadzenia środków na przyszłość i zabezpieczenia się finansowego już od młodego wieku – mówi Marat Nevretdinov, wiceprezes TU na Życie Europa.
Z II edycji barometru „Hedoniści i oszczędni” wynika, że „oszczędzający” średnio przeznaczają na poczet przyszłych emerytur 209 zł miesięcznie, a 208 zł na możliwość wystąpienia nieszczęśliwego wypadku. W 2015 r. na te cele odkładali odpowiednio 160 zł i 186 zł. Wśród hedonistów kwoty te wynoszą 17 zł miesięcznie na emeryturę (54 zł w 2015 r.) i 52 zł na okoliczność wystąpienia nieszczęśliwego wypadku (67 zł w 2015 r.).
Z danych wynika, że we wszystkich grupach wiekowych rośnie zainteresowanie finansami. Przejawia się to chociażby w ilości publikacji o tematyce finansowej w mediach społecznościowych. W porównaniu do wyników z zeszłorocznej edycji badania liczba publikacji na temat oszczędzania wzrosła o 8 proc., a o wydawaniu pieniędzy o 9 proc.
Rośnie także liczba haseł wpisywanych do wyszukiwarki Google powiązanych z oszczędzaniem. Polacy w ostatnich 12 miesiącach od przeprowadzenia I edycji badań najczęściej szukali informacji o lokatach (średnio 22 200 zapytań w przeciągu miesiąca) i ubezpieczeniach (32 900), z czego zapytanie o ubezpieczenia zdrowotne średnio w miesiącu pojawiło się 18 100 razy. Liczba wyszukiwań dotyczących ściśle ubezpieczeń wzrosła od poprzedniego badania o 8 proc.
Badacze dostrzegli także sezonowość wyszukiwań w Google. Na początku roku Polacy najchętniej sięgają po publikacje związane z oszczędzaniem, natomiast na wiosnę i pod koniec lata (w okresie wyprzedaży) szukają informacji na temat wydawania pieniędzy.