Zgodnie z ustawą przede wszystkim zmieni się termin wejścia w życie przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych. Przesunięte zostaną również niektóre terminy w zakresie poszczególnych wymogów. Poniżej przedstawiamy cel przedmiotowej nowelizacji oraz jej najważniejsze zmiany.
Zgodnie z komunikatem Kancelarii Prezydenta RP: „przesunięcie terminu wdrożenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publicznej usługi hybrydowej. W celu zapewnienia jak najwyższej jakości dla użytkowników końcowych”.
Wydłużeniu podlegają następujące terminy:
- na zaopatrzenie się w adres do doręczeń elektronicznych (wpisanego do bazy) – dotyczy podmiotów niepublicznych wpisanych do rejestru przedsiębiorców – wydłużono do 5 lipca 2022 r.
- po upływie którego składając wniosek do CEiDG o działalności gospodarczej niepubliczny podmiot będzie miał obowiązek przekazania niezbędnych danych do utworzenia adresu do doręczeń (publiczna usługa rejestrowania doręczeń elektronicznych) albo przekazania adresu do doręczeń powiązanego z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego – wydłużono do 31 stycznia 2023 r.
- od którego organy władzy publicznej oraz ZUS, NFZ i KRUS będą zobowiązane do stosowania nowych przepisów dot. doręczenia korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo publicznej usługi hybrydowej – wydłużono do 5 lipca 2022 r.
- do którego operator wyznaczony w rozumieniu przepisów ustawy Prawo pocztowe będzie zobowiązany przedłożyć Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej projekt cennika dla publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej oraz regulaminu świadczenia tych usług – wydłużono do 5 sierpnia 2021 r.
Wejścia w życie ustawy o doręczeniach elektronicznych przełożone na 5 października 2021r.
Postulaty wydłużenia terminów dotyczących wdrożenia doręczeń elektronicznych były już sygnalizowane przez prawników z Kancelarii CZUBLUN TRĘBICKI na początku czerwca bieżącego roku, m. in. w artykule mec. Karoliny Bogumił-Łagowskiej i mec. Piotra Trębickiego opublikowanym w Rzeczpospolitej pt. „Pisma procesowe online: czy nie za szybki ten e-mail?”, publikacja jest dostępna pod linkiem: https://www.rp.pl/Opinie/306099981-Piotr-Trebicki-Karolina-Bogumil-Lagowska-Pisma-procesowe-online-czy-nie-za-szybki-ten-e-mail.html
Postulaty autorów przede wszystkim wskazywały na zbyt szybkie procedowanie zmian, przede wszystkim dla „starszych stażem” profesjonalnych pełnomocników, brak czasu na szkolenia w tym zakresie i przygotowanie, co przede wszystkim mogłoby uderzyć w małe kancelarie oraz jednoosobowe działalności gospodarcze.
Rekomendujemy bieżące śledzenie zmian związanych z doręczeniami elektronicznymi.