bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Obowiązkowe OC także dla rowerzystów?

Obowiązkowe OC także dla rowerzystów?

Dodano: 2016-05-10

Przedstawiciele łódzkich kierowców zrzeszeni w Inicjatywie Społecznej EL 00000 Zmotoryzowani Mieszkańcy Łodzi złożyli w ministerstwie infrastruktury wniosek o wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia OC dla rowerzystów. Resort obiecuje, że przyjrzy się sprawie.

Faktycznie, rowerzyści nie podchodzą entuzjastycznie na pomysł części mieszkańców Łodzi. – Rowerzyści, którzy dużo jeżdżą, często sami dochodzą do wniosku, że warto mieć polisy OC. Pytanie, czy to powinien być obowiązek. Gdyby tak było, wiązałoby się to z faktem, że musiałby istnieć jakiś aparat kontroli. To rodzi kolejne pytanie o koszty funkcjonowania takiego systemu, a zwłaszcza, czy koszty wypłacanych odszkodowań nie będą dużo niższe niż koszty systemu. A m. in. z tych względów żaden kraj w Europie nie wprowadził dotąd obowiązkowego OC dla rowerzystów – argumentuje Jakub Furkal ze Stowarzyszenia „Rowerowa Gdynia”.

– Było u nas sporo wypadków. Nie tylko z samochodami. Dochodzi do tego, że rowerzyści wpadają na siebie nawzajem na ścieżkach rowerowych – tłumaczy Urszula Małoszewska, reprezentująca Inicjatywę Społeczną „Zmotoryzowani Mieszkańcy Łodzi”. – Nie łudzimy się, że przekonamy do tego pomysłu najbardziej zapalonych rowerzystów. Ja sama mam takie ubezpieczenie OC. Płacę 33 zł rocznie, w tym jest ubezpieczenie OC i NNW. Nie uważam, by były to koszty nie do przełknięcia – argumentuje nasza rozmówczyni.

Statystyki jednak nie do końca działają na korzyść rowerzystów. Jak podaje Instytut Transportu Samochodowego, w ramach którego działa Polskie Obserwatorium BRD, zarówno w roku 2014, jak i w 2015 ok. 15 proc. wypadków drogowych w Polsce, to wypadki z udziałem rowerzystów. W dodatku ten udział był najwyższy od 10 lat, pomimo spadającej liczby wypadków. Choć trzeba równocześnie przyznać, że niektóre przewinienia przypisywane rowerzystom, są przesadzone. Według danych policji, spośród wszystkich wypadków spowodowanych w 2015 r. przez rowerzystów tylko w 6 proc. z nich jako przyczynę określono nie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu.

Artykuły powiązane

Przedsiębiorstwo może nałożyć obowiązek uzyskania zezwolenia na pobyt pracownika – wyrok TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 20 czerwca 2024 r. (sygn. akt C - 540/22) uznał, że pa...

Rejestracje z Polski postrachem na europejskich drogach

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych opublikowało dane dotyczące szkód powodowanych przez polskich kierowców za...

Nazwa „odszkodowanie” nie wystarczy do zwolnienia z PIT

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wyroku z dnia 26 marca 2024 r. (sygn. akt...