bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
IDD
Ocena stosowania analizy potrzeb i wymagań klientów

Ocena stosowania analizy potrzeb i wymagań klientów

Dodano: 2022-01-21

W opublikowanym 6 stycznia 2022 r. raporcie podsumowującym stosowanie dyrektywy w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (dalej: dyrektywa IDD), o którym pisaliśmy w artykule: EIOPA przygotowała raport w sprawie stosowania dyrektywy IDD, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (dalej: EIOPA) odniósł się do oceny stosowania analizy potrzeb i wymagań klientów. Ocena ta opracowana została przez EIOPA w oparciu o dane otrzymane od stowarzyszeń branżowych i konsumenckich, a także właściwych organów krajowych.

Z raportu wynika, iż co do zasady analiza potrzeb i wymagań działa dobrze, jednak wciąż konieczne są pewne działania doprecyzowujące przepisy w wyżej wymienionym zakresie. Kilka stowarzyszeń branżowych zwróciło na przykład uwagę na konieczność rozważenia wprowadzenia pewnych zmian w zakresie obszerności analizy w przypadku niektórych umów ubezpieczenia. Stowarzyszenia te wskazały, iż w ich ocenie stosownym byłoby ich uproszczenie w przypadku zawierania ubezpieczeń obowiązkowych i ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie, a także wobec produktów standardowych (przez które należy rozumieć produkty najmniej ryzykowne).

Stowarzyszenia konsumenckie podkreśliły natomiast, że przeprowadzanie analizy potrzeb i wymagań jest bardzo istotne, szczególnie mając na uwadze stwierdzone przypadki misselingu w przeszłości. Jedno ze stowarzyszeń konsumenckich przytoczyło nawet przypadek, w którym krajowe wdrożenie dyrektywy IDD podobno znacznie ograniczyło przeprowadzanie analizy wymagań i potrzeb na skutek pozwolenia klientom na zwalnianie zakładów ubezpieczeń (jak również pośredników ubezpieczeniowych) z obowiązku przeprowadzania analizy oraz jej dokumentowania.

Odnośnie stanowiska właściwych krajowych organów, to w swojej odpowiedzi wskazały one, że słusznym byłoby opracowanie dodatkowych wyjaśnień dotyczących prawidłowej interpretacji przepisów dotyczących oceny potrzeb i wymagań, nie tylko aby osiągnąć spójność w zakresie nadzoru i skutecznego jego sprawowania, ale przede wszystkim, aby zapewnić przejrzystość przepisów dystrybutorom ubezpieczeń, którzy stosują je na co dzień w praktyce.

W tym miejscu warto wskazać, że zarówno stowarzyszenia branżowe, jak i właściwe krajowe organy wskazały na potrzebę dokładnego doprecyzowania sposobu, w jaki powinno się przeprowadzać analizę potrzeb i wymagań w przypadku sprzedaży internetowej. Z odpowiedzi udzielonych przez właściwe krajowe organy wynika, że analiza potrzeb przeprowadzana w przypadkach sprzedaży internetowej często nie spełnia wszystkich wymogów. Zidentyfikowanymi naruszeniami w przypadku takiej formy sprzedaży są na przykład praktyki polegające na tym, aby na końcu procesu sprzedaży konsumenci byli niejako „przymuszani” do zaznaczania pola potwierdzającego, że wybrana umowa jest zgodna z ich potrzebami i wymogami, co do zasady sprowadza się do przenoszenie odpowiedzialność za przeprowadzenie oceny potrzeb i wymagań z dystrybutora na klienta.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią publikacji, która znajduje się na stronie internetowej EIOPA https://www.eiopa.europa.eu/document-library/report/report-application-of-insurance-distribution-directive_en

Powyższy temat będziemy szerzej omawiać podczas szkolenia: „Dystrybucja ubezpieczeń po ponad 3 latach doświadczeń – niegroźne przepisy czy twarde wymagania?”. Zachęcamy do udziału.

Artykuły powiązane

Wesołych Świąt dla wszystkich czytelników BeInsured!

Życzymy Świąt pełnych spokoju, jak po wykupieniu najlepszej polisy! Niech ubezpieczenia będą równie niezawodne jak Św...

UODO: Numer PESEL nie powinien widnieć w certyfikacie podpisu elektronicznego

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) zwrócił się do Ministra Cyfryzacji z wnioskiem o zmianę przepisów dotyc...

Blokada strony internetowej przez ABW bezpodstawna – NSA ostatecznie rozstrzyga

Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wyroku z 26 września 2024 roku (sygn. akt II GSK 2046/23) uznał, że Agencja Bez...