Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania reklam stanowią pomoc dla następujących grup użytkowników mediów społecznościowych: twórców, agencji reklamowych oraz reklamodawców.
To zbiór wielu praktycznych przykładów i graficznych propozycji, które zostały stworzone po to, aby internetowi twórcy prawidłowo oznaczali treści komercyjne.
Dokument zawiera istotne definicje i regulacje prawne, a także wylicza konsekwencje, jakie można ponieść ze względu na kryptoreklamę. Dodatkowo wskazuje na konkretne przykłady oznaczeń materiałów reklamowych w mediach społecznościowych.
Rekomendacje różnicują współprace komercyjne, np. ze względu na sposoby zawarcia umowy, formy wynagrodzenia, wpływ reklamodawcy na materiał oraz czas trwania współpracy. Niezależnie od tego, jak influencer się rozlicza oraz w jakiej formie jest zawarta umowa, wszelkie materiały zawierające przekaz handlowy, za które otrzymano korzyść materialną, powinny zostać jasno oznaczać jako MATERIAŁ REKLAMOWY. Powinny także wskazywać promowaną markę. Katalog sformułowań jest szeroki i z punktu widzenia użytkownika nie ma znaczenia czy słowo „Reklama” poprzedzone będzie hashtagiem czy np. nawiasem kwadratowym.
Rekomendowane określenia to m.in.:
- #reklama lub [REKLAMA],
- #materiałreklamowy lub [MATERIAŁ REKLAMOWY],
- #współpracareklamowa lub [WSPÓŁPRACA REKLAMOWA],
- Płatna współpraca z marką XYZ,
- Reklama marki XYZ.
Rekomendacje zawierają osobny opis reklamy marki własnej – autopromocji. Warto zwrócić również uwagę na prezenty oraz omówione przykłady otrzymywanych paczek PR.
Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, zapraszamy pod adres: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18898.