W dniu 6 września 2017 r. podczas XXVII Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju, Polska Izba Ubezpieczeń przedstawiła raport pt. „Strategia poprawy bezpieczeństwa drogowego w Polsce”, który zawiera gruntowną analizę obecnego stanu wypadkowości na naszych drogach, a także rozwiązania, mogące skutecznie zredukować liczbę zabitych w wypadkach.
– W opracowaniu przedstawiamy propozycję spójnego programu poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Proponujemy 20 inicjatyw, które mogą przyczynić się do zmniejszenia aż o 2/3 liczby ofiar wypadków drogowych do 2030 r. – mówi J. Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.
PIU proponuje stworzenie oraz wdrożenie kompleksowej strategii zmniejszenia wypadkowości na polskich drogach – Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2030 (Program BRD 2030), którego celem będzie zmniejszenie śmiertelności do poziomu 2,7 czyli maksymalnie 1000 wypadków śmiertelnych rocznie.
– Wzorem może być dla nas przykład Portugalii i Słowacji, które w latach 90. prezentowały podobną lub gorszą sytuację na drogach, ale implementując odpowiednie rozwiązania znacznie poprawiły bezpieczeństwo swoich obywateli. Wdrożenie odpowiedniego programu wymaga jednak silnego i solidarnego zaangażowania publicznych instytucji oraz mediów. Skuteczne pomysły powinny zostać opracowane przez specjalistów od BRD, edukacji i marketingu – wyjaśnia J. Grzegorz Prądzyński.
PIU planuje generalne zmiany w kwestii bezpieczeństwa ruchu drogowego, a proponowane w związku z tym inicjatywy zostały podzielone na kategorie: legislacja, egzekwowanie przepisów, infrastruktura czy edukacja.
Jednym z postulatów PIU jest możliwość taryfikacji ubezpieczenia OC w oparciu o mandaty i punkty karne kierowców. – Takie podejście pozwala nie tylko na karanie piratów drogowych i nagradzanie osób jeżdżących bezpiecznie. Przełoży się ono również na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego, bo kierowcy, będąc świadomi wyższej składki za niebezpieczną jazdę, będą jeździć bezpieczniej – mówi J. Grzegorz Prądzyński.
W Polsce 98 proc. pojazdów pozytywnie przechodzi kontrolę techniczną, mimo że ponad 75 proc. polskich pojazdów ma więcej niż 10 lat. W związku z tym kolejnym postulatem PIU jest zacieśnienie kontroli nad badaniami technicznymi pojazdów.
PIU chce również zwiększenia ochrony pieszych na przejściach (ochrona pieszego już w trakcie zbliżania się do jezdni), zmianę struktury mandatów karnych (inne stawki za recydywę, uzależnienie wysokości mandatu od zarobków), a także edukację dzieci i młodzieży, ale także osób dorosłych.
– Inicjatyw jest oczywiście więcej, a wszystkie opisane są szczegółowo w raporcie. Nasza publikacja mogłaby stać się początkiem budowy całościowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego do 2030 r. – mówi J. Grzegorz Prądzyński.