Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, w rozmowie z agencją informacyjną Reuters przyznał, że najbliższa strategia Poczty Polskiej będzie dążyła do wzmacniania pozycji Poczty Polskiej w sektorze finansów i ubezpieczeń dla klientów indywidualnych. Poinformował też, że na razie nie ma planów co do prywatyzacji spółki.
Zmiany w strategii Poczty Polskiej są podyktowane spadkiem przychodów głównej działalności spółki, tj. dostarczania usług pocztowych. Za zmniejszenie przychodów odpowiada przede wszystkim wzrost konkurencji i powstawanie prywatnych podmiotów w tej branży. Aktualnie Poczta Polska ma mały udział w sektorze finansów i ubezpieczeń dedykowanych podmiotom indywidualnym. Jak wskazał Smoliński, Poczta Polska powinna próbować naśladować podobny podmiot działający we Włoszech, który ma w swej ofercie szeroki wybór usług finansowych skierowanych do osób prywatnych.
„Chcemy rozwijać usługi oferowane już na Poczcie takie jak Bank Pocztowy i ubezpieczenia” – powiedział Smoliński. „Poczta Polska ma wielki potencjał. Żaden inny bank, żaden inny ubezpieczyciel nie ma tylu punktów sprzedaży jak Poczta Polska, zwłaszcza w mniejszych miastach” – dodał. Poczta Polska posiada 75 proc. udziałów Banku Pocztowego. Zarządza ponad 7 tys. własnych punktów sprzedaży oraz należących do agencji współpracujących ze spółką. Dla porównania, Bank PKO ma 1,3 tys. oddziałów w całym kraju.
„Rynek przesyłek pocztowych stanowi ogromne wyzwanie dla Poczty Polskiej” – powiedział dla Reuters Kazimierz Smoliński. Jego zdaniem, bardziej stanowczy ruch w kierunku dostarczania usług finansowych mógłby przełożyć się na silniejszą konkurencję wobec brytyjskich pożyczkodawców – Provident i Wonga – największych podmiotów obecnych na polskim rynku usług pożyczkowych.
Smoliński zapowiedział, że nowa strategia Poczty Polskiej zostanie przedstawiona w przyszłym miesiącu. Jego zdaniem, spółka powinna ulepszyć stosowane rozwiązania IT w celu poprawy jakości oferowanych usług pocztowych i innych.