W Polsce penetracja rynku ubezpieczeniowego jest na jednym z najniższych poziomów w Europie Środkowo-Wschodniej, ale rynek nadal się rozwija.
Polacy wykazują przeciętne uczucia wobec rynku ubezpieczeniowego. Według raportu „Jak ubezpieczenia zmieniają Polskę i Polaków” opracowanego przez Polską Izbę Ubezpieczeń i Deloitte, jedynie co drugi ankietowany wystawił pozytywną opinię ubezpieczycielom, podobnie jak bankom i firmom telekomunikacyjnym. Z tego samego raportu wynika też, że przeciętny Polak niechętnie podejmuje ryzyko. – Mieszkańcy naszego kraju na tle innych Europejczyków nie lubią sytuacji, w których nieznane są możliwe rezultaty poszczególnych działań. Jesteśmy obok Belgów, Ukraińców, Maltańczyków, Portugalczyków i Greków nastawieni niechętnie wobec ryzyka – informuje raport Deloitte.
Jaki jest najważniejszy wniosek dla branży ubezpieczeniowej? – Niechęć Polaków do ryzyka nie przekłada się na chęć zakupu polisy. Wskaźnik penetracji rynku ubezpieczeń (relacja składek opłacanych w ciągu roku brutto do PKB w 2015 r.) obliczony przez Deloitte na podstawie danych Insurance Europe to zaledwie 3 proc. Najwyższy wskaźnik uzyskała Finlandia (11,4 proc.). W grupie krajów Europy Środkowo-Wschodniej najniższą penetrację rynku osiągnęła Łotwa – zaledwie 0,9 proc.