W dniach 18-20 maja w Katowicach odbędzie się VIII Europejski Kongres Gospodarczy. Spotkanie będzie skupione wokół czterech głównych tematów:
– Energia, przemysł, klimat – horyzont 2030. Scenariusze dla świata i Europy
– Digitalizacja gospodarki. Szanse, wyzwania, zagrożenia cyfrowej rewolucji
– Geopolityka, bezpieczeństwo, gospodarka. Czy to globalny kryzys?
– Młodzi przedsiębiorcy. Nowy biznes nośnikiem innowacji
Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego jedna z sesji będzie poświęcona założeniom europejskiej polityki kosmicznej i działalności Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), której członkiem jest Polska od 2012 roku. W trakcie dyskusji, uczestnicy będą podsumowywać dotychczasowy dorobek Polskiej Agencji Kosmicznej powstałej w lutym 2015 r. W związku z powyższym, organizatorzy przypominają w publikacji przedkongresowej osiągnięcia i dotychczasowy dorobek polskich instytucji na rzecz globalnego przemysłu kosmicznego, a także opisują perspektywy rozwoju w tej dziedzinie.
Polski wkład w przemysł kosmiczny
W wysyłanych w kosmos niewielkich rakietach wynoszących małe satelity pracują wykonane w Polsce elementy silników, czy urządzenia elektroniczne. Mamy także sporo sukcesów w dziedzinie robotyki czy sensorów. Sektor technologii kosmicznych jest dość specyficzny – zamiast seryjnej produkcji zakłada jednostkowe rozwiązania, dopasowane do konkretnych urządzeń. A więc większe znaczenie ma pomysł i umiejętności, z czym Polacy dobrze sobie radzą.
Zespoły z polskich uczelni specjalizują się w budowie łazików marsjańskich. Wśród 30 finalistów amerykańskiego konkursu University Rover Challenge znalazło się 7 zespołów z Polski. W ubiegłym roku studenci Politechniki Warszawskiej uzyskali z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dofinansowanie w wysokości 180 tysięcy euro na budowę i wystrzelenie satelity PW-Sat2 z żaglami słonecznymi.
Europa chce rozwijać swój przemysł kosmiczny. W ramach programu Horyzont 2020 przeznaczyła na to 13,5 mld dolarów. Państwa zachodnie na projekty kosmiczne przeznaczają od 5 do 10 proc. swoich nakładów na badania i rozwój. Polski wkład w rozwój europejskiego sektora kosmicznego i szansa, jaką sektor ten stanowi dla polskiej nauki i gospodarki to kolejne aspekty sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Zadaniem Polskiej Agencji Kosmicznej jest wspieranie polskiego przemysłu kosmicznego poprzez łączenie świata biznesu i nauki. Agencja w ubiegłym roku dysponowała budżetem 30 mln złotych, ale ma także pomagać rodzimym przedsiębiorcom w pozyskiwaniu funduszy z Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). W końcu ubiegłego roku w Gdańsku powstał akcelerator technologii kosmicznych Space3.ac, do którego nabór ma być przeprowadzony w tym roku.
Obroty przemysłu kosmicznego na świecie zostały przez ubiegłoroczny raport Space Foundation wycenione na 330 mld dolarów (w roku 2014). Według przygotowanego przez firmę Grant Thornton raportu „Gwiezdny biznes” w Polsce wartość branży technologii kosmicznych waha się od 7,3 mld zł do 12,5 mld zł. W tym roku wartość rynku przedsiębiorstw wykorzystujących technologie kosmiczne może wzrosnąć nawet do 13,7 mld złotych.
Z drugiej strony wiele rozwiązań, które zaczynają swój żywot w przemyśle kosmicznym znajduje potem zastosowanie także na ziemi, np. w transporcie lotniczym, kolejowym, drogowym, w meteorologii, medycynie czy rolnictwie.