bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Postępowania wyjaśniające w sprawie reklam 5G

Postępowania wyjaśniające w sprawie reklam 5G

Dodano: 2022-02-07
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające wobec Polkomtel – operatora sieci Plus oraz P4 – operatora sieci Play. Prezes UOKiK zamierza sprawdzić informacje udzielane w ramach prowadzonych kampanii marketingowych w związku z wprowadzeniem technologii 5G.

5G to skrót oznaczający piątą generację sieci komórkowej. Dzięki niej zwiększa się prędkość internetu i pobierania danych.

– Rzetelna informacja o zasadach działania technologii, np. o tym czy telefon konsumenta obsługuje częstotliwość sieci 5G danego operatora, oraz o cenie właściwej dla usługi o określonych właściwościach, ma dla konsumenta kluczowe znaczenie przy podjęciu decyzji o skorzystaniu z oferty. Istotne z perspektywy użytkownika warunki oferty muszą być przedstawione wprost – bez gwiazdek, nieczytelnej czcionki, licznych odniesień, w przeciwnym razie mogą wprowadzać w błąd. Przedsiębiorcy powinni poza informowaniem o korzyściach technologii 5G, podawać również konieczne do spełnienia warunki, aby można było z niej skorzystać  – powiedział Tomasz Chróstny.

Na nieprawidłowe działanie technologii 5G skarżyła się nawet część z tych klientów sieci Plus, która posiada urządzenia umożliwiające jej obsługę. Abonenci Play natomiast, bazując na informacjach w reklamach, byli przekonani, że prezentowana w nich cena z urządzeniem obejmuje internet w prędkości 5G. Informacja, że ani przedstawiona taryfa, ani urządzenie nie obsługują tej technologii napisana była małym drukiem. W postępowaniach wyjaśniających ma zostać zweryfikowane czy opisane przez konsumentów sytuacje rzeczywiście miały miejsce.

Celem prowadzonego w sprawie, nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy, postępowania wyjaśniającego jest wyjaśnienie mechanizmów panujących na konkretnym rynku. Następnym ewentualnym krokiem jest wszczęcie postępowania właściwego, efektem którego może zostać nałożona kara wynosząca do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.

Artykuły powiązane

Wesołych Świąt dla wszystkich czytelników BeInsured!

Życzymy Świąt pełnych spokoju, jak po wykupieniu najlepszej polisy! Niech ubezpieczenia będą równie niezawodne jak Św...

UODO: Numer PESEL nie powinien widnieć w certyfikacie podpisu elektronicznego

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) zwrócił się do Ministra Cyfryzacji z wnioskiem o zmianę przepisów dotyc...

Blokada strony internetowej przez ABW bezpodstawna – NSA ostatecznie rozstrzyga

Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wyroku z 26 września 2024 roku (sygn. akt II GSK 2046/23) uznał, że Agencja Bez...