Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprezentował Strategię na lata 2021-2025. Jest to pierwszy taki dokument w historii przygotowany przez polski organ nadzoru. Strategia obejmuje zarówno wewnętrzny model funkcjonowania organizacji, jak i sposób realizowania statutowych zadań, czyli nadzoru nad rynkiem finansowym.
W zakresie pierwszego obszaru KNF obrała sobie kilka celów. Wśród nich znalazło się m.in. wprowadzenie cyfrowego modelu organizacji, który pomoże w efektywniejszym zarządzaniu procesami nadzorczymi i organizacyjnymi, a także bieżącej wymianie wiedzy o funkcjonowaniu rynków finansowych. KNF stawia też na rozwój kompetencji pracowników, szczególnie zaangażowanie menedżerów w budowanie kultury organizacyjnej, opartej na wartościach, efektywnej komunikacji, doskonaleniu i zrównoważonym rozwoju.
Organ nadzoru dużą część strategii poświęcił swoim kluczowym zadaniom. Chce je realizować w sposób efektywny i proaktywny. Komisja chce czerpać większe korzyści z analizy danych oraz skuteczniej wykrywać nadużycia i nieprawidłowości w działalności instytucji finansowych. W tym zakresie regulator zamierza też wpłynąć na poprawę sytuacji interesariuszy sektora finansowego. W tym celu mają być prowadzone działania ostrzegawcze, informacyjne i edukacyjne.
Ponadto, KNF chce móc wpływać na kształt regulacji krajowych i zagranicznych. Także nadzór nad instytucjami finansowymi ma być prowadzony proporcjonalnie, prospektywnie, przejrzyście i na bazie analizy ryzyka. Udoskonalone ma być monitorowanie, analizowanie i prognozowanie rynku finansowego, a także objęcie innowacji finansowym i rozwoju technologii.
Nowa strategia ma być pokryta z wpłat i opłat dokonywanych przez nadzorowane instytucje. Jednocześnie Komisja zapewniła, że jej powstanie nie wpłynie na ich wysokość. Wyznaczone cele mają być mierzone co pół roku, a w 2023 r. nastąpi jej przegląd i ewentualna zmiana założeń czy mierników.