bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Prezes UOKIK startuje z kampanią „Policz i nie przelicz się!”

Prezes UOKIK startuje z kampanią „Policz i nie przelicz się!”

Dodano: 2021-09-06
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

6 września wystartowała ogólnopolska kampania społeczna prezesa UOKIK pod hasłem „Policz i nie przelicz się!”. Celem kampanii jest ostrzeżenie społeczności przed ryzykiem utraty oszczędności oraz apelacja o rozważne podejmowanie decyzji inwestycyjnych i finansowych.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny rozpoczął kampanie pod nazwą „Policz i nie przelicz się!”. Inicjatywa została podjęta w celu zwiększenia świadomości społeczeństwa na temat ryzyka wiążącego się z każdą inwestycją. Główną ideą kampanii jest zwrócenie uwagi na fakt, iż im większy jest oczekiwany zysk, tym większe jest ryzyko z nim powiązane oraz mniej przemyślane są decyzje.

― Obecna sytuacja społeczno-gospodarcza skłania konsumentów do zwiększonej aktywności inwestycyjnej. Niskie stopy procentowe zachęcają do zakupu nieruchomości na kredyt, a także do lokowania środków w akcje, obligacje korporacyjne, fundusze inwestycyjne czy inwestycje wysokiego ryzyka, np. kryptoaktywa. Tego typu decyzjom finansowym i inwestycyjnym towarzyszą bardzo realne ryzyka, o których jako konsumenci potrafimy zapominać, w szczególności gdy jesteśmy kuszeni rzekomo atrakcyjnymi ofertami. Stąd hasło kampanii ― „Policz i nie przelicz się!”. Zanim zainwestujesz swoje oszczędności lub zaciągniesz wieloletnie zobowiązania finansowe przeanalizuj zagrożenia, uwzględnij zmianę warunków oraz Twojej sytuacji materialnej. Przeanalizuj wszystkie koszty, uwzględnij wzrost stóp referencyjnych oraz różne scenariusze, które mogą doprowadzić do spadku wartości Twojej lokaty kapitału. Następnie odpowiedz sobie na pytanie: ile możesz stracić, czy zachowasz płynność finansową i czy będziesz w stanie spłacać raty za parę lat ― wyjaśnia Tomasz Chróstny.

W ramach kampanii edukacyjnej zostały przygotowane krótkie, 30-sekundowe spoty reklamowe, ostrzegające przed realną stratą zainwestowanych środków oraz zwracające uwagę na ryzyko braku możliwości spłaty kredytu w przypadku wzrostu stóp procentowych, oraz spadku wartości nieruchomości jako przedmiotu zabezpieczenia kredytu. Filmiki kampanii będą emitowane za pośrednictwem telewizji, radia i internetu. Spoty są przeznaczone również do nieodpłatnej emisji w mediach publicznych na podstawie art. 31 c ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a także u nadawców komercyjnych, którzy zgodzili się na wsparcie kampanii na warunkach niekomercyjnych.

Tomasz Chróstny sygnalizuje konsumentom, iż przed lokowaniem środków finansowych powinni policzyć, ile pieniędzy przeznaczają na bieżącą konsumpcję oraz określić kapitał, jaki mogą przeznaczyć na inwestowanie. Co więcej, nie bez znaczenia jest ocena ryzyka i dywersyfikacja narzędzi, które mają pomnożyć oszczędności.

― Najważniejsze jest zachowanie czujności przy wyborze przedmiotu inwestycji. Dziś wielu przedsiębiorców próbuje przekonywać konsumentów, że to właśnie dzięki współpracy z nimi będą mogli dobrze zarobić na inwestycji. Przestrzegamy konsumentów przed podejmowaniem pochopnych decyzji. Każda inwestycja, szczególnie ta obiecująca atrakcyjny zysk przy rzekomo niewielkim ryzyku, jutro może przynieść realną stratę. Warto dokładnie policzyć, czy np. będziemy w stanie pogodzić się z tymczasowym spadkiem lub utratą oszczędności ― informuje Tomasz Chróstny.

Prezes UOKIK zwraca uwagę na fakt, iż inwestycje w nieruchomości, do których konsumentów mogą skłaniać ich obawy co do spadku wartości oszczędności własnych oraz niskie oprocentowanie kredytów, mogą stanowić istotne zagrożenie dla interesów konsumentów.

― Myśląc o zakupie nieruchomości na kredyt, konsumenci muszą pamiętać, że w przyszłości ceny nieruchomości mogą się obniżyć, a stopy procentowe wzrosnąć. W efekcie raty kredytu będą o wiele wyższe, a wartość nieruchomości będącej zabezpieczeniem kredytu – może być niższa. W takiej sytuacji warto zwrócić uwagę na postanowienia umowy kredytowej, określające kroki, jakie w takiej sytuacji może podjąć bank kredytujący zakup nieruchomości ― informuje Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Spoty informacyjno-edukacyjnej kampanii „Policz i nie przelicz się!” dostępne są na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Artykuły powiązane

UODO: Numer PESEL nie powinien widnieć w certyfikacie podpisu elektronicznego

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) zwrócił się do Ministra Cyfryzacji z wnioskiem o zmianę przepisów dotyc...

Blokada strony internetowej przez ABW bezpodstawna – NSA ostatecznie rozstrzyga

Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wyroku z 26 września 2024 roku (sygn. akt II GSK 2046/23) uznał, że Agencja Bez...

Meta ukarana 91 mln euro za naruszenie RODO.

Irlandzki organ ochrony danych (DPC) nałożył na Metę karę w wysokości 91 milionów euro za naruszenie przepisów RODO zwią...