Zarządzanie wiedzą jest jednym z kluczowych czynników, które przyczyniają się do zwiększenia innowacyjności w organizacji. Zarządzanie wiedzą podnosi potencjał twórczy, przedsiębiorczość danego zespołu. Ponadto, odpowiednie zarządzanie wiedzą sprawia, że organizacja będzie w stanie przetrwać kryzysowe momenty, np. kiedy z pracy będzie odchodził wartościowy pracownik, posiadający ogromny nakład wiedzy, czy pomoże rozwiązać trudności związane z budową zespołu zadaniowego.
Zarządzanie wiedzą składa się z 4 etapów:
- Nabywanie wiedzy.
- Przetwarzanie wiedzy.
- Dzielenie się wiedzą.
- Wykorzystanie wiedzy.
Nabywanie wiedzy polega na podnoszeniu kompetencji przez pracowników lub nabywaniu wiedzy od organizacji lub osób trzecich. Proces ten może zachodzić jeszcze przed rozpoczęciem pracy w danym przedsiębiorstwie lub na samym początku zdobywania doświadczenia w organizacji.
Przetwarzanie wiedzy odbywa się głównie przez weryfikację przydatności wiedzy z punktu widzenia zadań wykonywanych przez pracownika i organizację. W trakcie tego etapu menedżerowie mogą również sprawdzić, w jakim stopniu pracownik przyswoił wiedzę, np. organizując testy albo poprzez zadania praktyczne.Etap dzielenia się wiedzą często stanowi największe wyzwanie dla osób odpowiedzialnych za zarządzanie wiedzą. Pracownicy posiadający specyficzną wiedzę, wynikającą z ich wykształcenia albo zdobytego doświadczenia, nie są zbyt chętni do przekazywania jej innym. Poprzez wykorzystanie specyficznej wiedzy chcą budować swoją pozycję ekspercką w zespole oraz często zabezpieczają się w ten sposób przed zwolnieniem. Najczęstszym przywoływanym tutaj przykładem jest pracownik, będący już w okresie przedemerytalnym, który prowadzi rozmowy z kontrahentami z Azji Wschodniej, nie chce on wprowadzać w szczegóły i uczyć specyfiki tego typu negocjacji młodszych kolegów z obawy przed zwolnieniem i zastąpieniem go wykwalifikowanych przez niego osobami.