Wiemy już, że zgodnie z treścią Rekomendacji 5 zakład ubezpieczeń powinien z najwyższą starannością badać adekwatność produktu do potrzeb i możliwości klienta, które to możliwości identyfikowane są przez jego wiedzę, doświadczenie w dziedzinie ubezpieczeń na życie oraz sytuację finansową. Bazą dla dokonania analizy potrzeb jest ankieta dotycząca potrzeb i możliwości klienta.
Zanim jednak przejdę do treści samej Rekomendacji warto pamiętać, że minimalnego zakresu danych zamieszczanych w ankiecie dotyczącej potrzeb ubezpieczającego lub ubezpieczonego dotyczy również Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 lutego 2016 r. Rekomendacje odnoszące się do treści ankiety powielają w części postanowienia tego rozporządzenia, zawierając jednak doprecyzowanie odnośnie tego, w jaki sposób poszczególne pytania wskazane w ankiecie, a wynikające z rozporządzenia, powinny być rozwinięte w treści ankiety.
Ankiecie poświęcone są dwie Rekomendacje. Dzisiaj zajmiemy się pierwszą z nich, czyli Rekomendacji nr 6. Zgodnie z jej treścią ankieta zakładu ubezpieczeń w zakresie potrzeb klienta powinna zawierać pytania odnoszące się do badania, co najmniej:
- celu zawarcia lub przystąpienia do umowy ubezpieczenia,
- poziomu ryzyka inwestycyjnego, jaki klient jest w stanie zaakceptować w ramach realizacji wskazanego celu,
- preferowanej częstotliwości opłacania składki ubezpieczeniowej,
- preferowanego okresu obowiązywania umowy ubezpieczenia na życie,
- wieku klienta.