Ankieta, czyli kluczowy dokument związany z badaniem adekwatności produktu, powinna składać się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza, do której odnosi się Rekomendacja 6, o której pisaliśmy w poprzednim komentarzu, obejmuje zagadnienia związane z badaniem potrzeb klienta. Z kolei druga część ankiety powinna objąć badanie możliwości klienta, co z kolei opisuje Rekomendacja 7. Zgodnie z jej treścią, ankieta zakładu ubezpieczeń w zakresie możliwości klienta powinna zawierać pytania odnoszące się do badania jego wiedzy i doświadczenia w dziedzinie ubezpieczeń na życie oraz sytuacji finansowej w związku z zawarciem lub przystąpieniem do umowy ubezpieczenia, w tym dotyczące co najmniej:
- wiedzy oraz jej źródeł w zakresie ubezpieczeń na życie oraz produktów inwestycyjnych,
- rodzajów dokonanych inwestycji w zakresie ubezpieczeń na życie oraz produktów inwestycyjnych w ciągu ostatnich 5 lat,
- bieżącej sytuacji finansowej ubezpieczającego lub ubezpieczonego.
W odniesieniu do pytania dotyczącego wiedzy oraz jej źródeł w zakresie ubezpieczeń na życie oraz produktów inwestycyjnych, ankieta zakładu ubezpieczeń powinna zawierać pytania dotyczące, co najmniej:
- poziomu i profilu wykształcenia oraz zawodu klienta,
- doświadczenia w sektorze finansowym, nabytego w związku z wykonywaniem zawodu lub działalności wymagających wiedzy o rynku finansowym i jego produktach.
Z kolei co do rodzajów dokonanych inwestycji w zakresie ubezpieczeń na życie oraz produktów inwestycyjnych w ciągu ostatnich 5 lat ankieta zakładu ubezpieczeń powinna zawierać stosowne pytania dotyczące, co najmniej:
- zawartych w ciągu ostatnich 5 lat umów ubezpieczenia, o których mowa w definicji produktu,
- umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, o których mowa w definicji produktu, do których klient przystąpił w ciągu ostatnich 5 lat,
- zawartych w ciągu ostatnich 5 lat umów, których przedmiotem było nabycie produktów inwestycyjnych (m. in. akcji, obligacji, jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, lokat bankowych),
- charakterystyki ryzyka inwestycyjnego związanego z uprzednio nabytymi produktami, o których mowa w lit. a i b,
- motywacji klienta, która kierowała nim w przypadku nabycia produktów, o których mowa w lit. a i b.