bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Rekomendacje dotyczące procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej z OC (10)

Rekomendacje dotyczące procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej z OC (10)

Dodano: 2016-07-14

Rekomendacja 10

Zakład ubezpieczeń powinien prowadzić postępowanie w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia w sposób zapewniający wypłatę zadośćuczynienia lub zajęcie ostatecznego stanowiska o odmowie wypłaty zadośćuczynienia w całości lub części w terminach wynikających z przepisów prawa.

Rekomendacja 10 otwiera grupę rekomendacji dotyczących sposobu prowadzenia postępowania w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia. KNF wskazuje w niej, że zakład ubezpieczeń powinien prowadzić postępowanie w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia w sposób zapewniający wypłatę zadośćuczynienia lub zajęcie ostatecznego stanowiska o odmowie wypłaty zadośćuczynienia w całości lub części w terminach wynikających z przepisów prawa.

Przez postępowanie w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia KNF rozumie czynności mające na celu wyjaśnienie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń za zdarzenie losowe i ewentualnie wysokości zadośćuczynienia oraz wypłatę lub odmowę wypłaty zadośćuczynienia w terminie wymaganym przez przepisy prawa w zakresie ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. We wstępie do Rekomendacji, KNF podkreśla, że proces ustalania i wypłaty zadośćuczynienia funkcjonalnie stanowi część procesu likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych, zatem należy go prowadzić na analogicznych zasadach, jak też uwzględnić wydane w tym zakresie w 2014 r. przez KNF Wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych.

Ogólne terminy wypłaty świadczenia przez ubezpieczyciela określone zostały w przepisach art. 817 par. 1 i 2 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którymi ubezpieczyciel obowiązany jest spełnić świadczenie w terminie 30 dni, licząc od daty otrzymania zawiadomienia o wypadku. Gdyby wyjaśnienie w powyższym terminie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności ubezpieczyciela albo wysokości świadczenia okazało się niemożliwe, świadczenie powinno być spełnione w ciągu 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe. Jednakże bezsporną część świadczenia ubezpieczyciel powinien spełnić w pierwotnym terminie 30 dni.

Szczególne terminy wypłaty odszkodowania z tytułu umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zostały określone w przepisach ustawy z dnia 22 maja 2013 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Wprawdzie przepisy te odnoszą się do wypłaty odszkodowania, jednakże mając na uwadze treść rekomendacji nr 10 czytaną wraz z definicją postępowania w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia wskazaną powyżej, należy uznać, iż KNF oczekuje, że zakład ubezpieczeń powinien zastosować je odpowiednio do wypłaty zadośćuczynienia za szkodę niemajątkową z umów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Artykuły powiązane

Wesołych Świąt dla wszystkich czytelników BeInsured!

Życzymy Świąt pełnych spokoju, jak po wykupieniu najlepszej polisy! Niech ubezpieczenia będą równie niezawodne jak Św...

UODO: Numer PESEL nie powinien widnieć w certyfikacie podpisu elektronicznego

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) zwrócił się do Ministra Cyfryzacji z wnioskiem o zmianę przepisów dotyc...

Blokada strony internetowej przez ABW bezpodstawna – NSA ostatecznie rozstrzyga

Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wyroku z 26 września 2024 roku (sygn. akt II GSK 2046/23) uznał, że Agencja Bez...