Rekomendacja 16
Zakład ubezpieczeń w postępowaniu w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia powinien kierować się obiektywizmem, rozważając całokształt okoliczności sprawy, przy poszanowaniu sytuacji życiowej, w której znalazł się poszkodowany.
Zgodnie z treścią Rekomendacji 16, zakład ubezpieczeń w postępowaniu w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia powinien kierować się obiektywizmem, rozważając całokształt okoliczności sprawy, przy poszanowaniu sytuacji życiowej, w której znalazł się poszkodowany.
Poszanowanie sytuacji życiowej poszkodowanego wyrażać ma się, w ocenie KNF m.in. poprzez odpowiednie tworzenie formularzy, czy innych wzorców stosownych przez zakład ubezpieczeń.
W ocenie KNF, formularze/ankiety wykorzystywane przez zakład ubezpieczeń w celu ustalenia okoliczności mających wpływ na stwierdzenie i ocenę rozmiaru szkody niemajątkowej, ustalenia istnienia adekwatnego związku przyczynowego pomiędzy zdarzeniem a szkodą niemajątkową oraz określenia wysokości zadośćuczynienia powinny zawierać pytania odpowiednie do sytuacji życiowej poszkodowanego. Wobec takiego brzemienia rekomendacji, wnioskować należy, że pytania zawarte w formularzu powinny być sformułowane odpowiednio delikatnie, tak aby nie wywołać u poszkodowanego poczucia dyskomfortu.