bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Rekomendacje dotyczące procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej z OC (4)

Rekomendacje dotyczące procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej z OC (4)

Dodano: 2016-07-06

Rekomendacja 4

Zakład ubezpieczeń powinien opracować, przyjąć i zapewnić funkcjonowanie procedur obejmujących proces ustalania i wypłaty zadośćuczynienia.

Komentowana Rekomendacja stanowi zobowiązanie dla zakładów ubezpieczeń oraz ogólny zbiór zasad, do przestrzegania których zobowiązane są zakłady ubezpieczeń, w celu zminimalizowania ryzyka występowania nieprawidłowości w procesie ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej.

Zgodnie z Rekomendacją 4.1. Procedury sporządzone w języku polskim, powinny być dostatecznie jasne, precyzyjne i kompleksowe, by zapewnić zgodność działalności zakładu ubezpieczeń z przepisami prawa.

Procedury powinny w szczególności obejmować:

  1. sposób przyjęcia zgłoszenia roszczenia;
  2. sposób ustalania okoliczności faktycznych zdarzenia objętego ochroną ubezpieczeniową;
  3. sposób kontaktowania się pomiędzy likwidatorem a podmiotami w toku postępowania w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia (w szczególności poszkodowanym, sprawcą szkody, sądami, prokuraturą, policją, placówkami medycznymi);
  4. sposób wykonywania obowiązków informacyjnych przez zakład ubezpieczeń w toku postępowania w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia;
  5. sposób regularnego monitowania podmiotów w toku postępowania w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia (w szczególności poszkodowanego, sprawcy szkody, sądów, prokuratury, policji, placówek medycznych), w przypadku opóźnień ze strony tych podmiotów w dostarczaniu dokumentacji niezbędnej do ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń i wysokości zadośćuczynienia;
  6. sposób ustalania odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń;
  7. sposób ustalania wysokości zadośćuczynienia;
  8. sposób zapewnienia terminowego przeprowadzenia postępowania w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia;
  9. proces rozpatrywania skarg/reklamacji w związku z przebiegiem postępowania w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia;
  10. sposób gromadzenia i archiwizacji dokumentacji.

Na wstępie wymaga wyjaśnienia, że zgodnie ze słownikiem pojęć do Rekomendacji, procedura to dokument wewnętrzny regulujący sposób postępowania, przyjęty przez właściwy organ zakładu ubezpieczeń, zapewniający jednoznaczne ustalenie zakresu i okresu jego obowiązywania, dystrybuowany w sposób ustalony w zakładzie ubezpieczeń. Komentowana Rekomendacja odnosi się do procedur sporządzonych w języku polskim, zobowiązując, aby były jasne, precyzyjne i kompleksowe, a w efekcie zgodne z przepisami prawa. Jednocześnie, Rekomendacja zawiera zamknięty i wyczerpujący katalog elementów, które powinny zawierać procedury. Są to elementy począwszy od określenia sposobu przyjęcia zgłoszenia, poprzez sposób ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń, skończywszy na sposobie gromadzenia i archiwizacji dokumentacji.

Artykuły powiązane

Przedsiębiorstwo może nałożyć obowiązek uzyskania zezwolenia na pobyt pracownika – wyrok TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 20 czerwca 2024 r. (sygn. akt C - 540/22) uznał, że pa...

Rejestracje z Polski postrachem na europejskich drogach

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych opublikowało dane dotyczące szkód powodowanych przez polskich kierowców za...

Nazwa „odszkodowanie” nie wystarczy do zwolnienia z PIT

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wyroku z dnia 26 marca 2024 r. (sygn. akt...