bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Rekomendacje dotyczące procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej z OC (6)

Rekomendacje dotyczące procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej z OC (6)

Dodano: 2016-07-08

Rekomendacja 6

Zakład ubezpieczeń powinien opracować, przyjąć i zapewnić funkcjonowanie systemu informacji zarządczej dotyczącej procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia, dostosowanego do skali prowadzonej działalności oraz wielkości i profilu ryzyka związanego z tą działalnością, będącego integralną częścią systemu zarządzania zakładu ubezpieczeń, pozwalającego na identyfikację ryzyk występujących w tym procesie.

Komentowana Rekomendacja wprowadza kolejne zobowiązanie dla zakładów ubezpieczeń, tym razem do opracowania i implementowania systemu informacji zarządczej dotyczącej procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia. Wprowadzony przez zakłady ubezpieczeń system kontroli zarządczej powinien być odpowiedni i dostosowany do skali prowadzonej działalności gospodarczej, a jego naczelnym celem jest bieżące wparcie kadry zarządczej.

Słownik pojęć do rekomendacji definiuje kadrę zarządczą, jako osoby zarządzające obszarami działalności zakładu ubezpieczeń (w tym także członkowie Zarządu), w których wykorzystywana jest wiedza z zakresu procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia oraz kierujące komórkami organizacyjnymi zaangażowanymi w ten proces.

W myśl Rekomendacji 6.1., podstawę funkcjonowania adekwatnego systemu informacji zarządczej, powiązanego funkcjonalnie z systemem kontroli wewnętrznej powinny stanowić pisemne procedury. Procedury te powinny uwzględniać strukturę organizacyjną zakładu ubezpieczeń, zadania realizowane w procesie ustalania i wypłaty zadośćuczynienia, systemy IT wykorzystywane w tym procesie, zasoby kadrowe oraz podział zadań w ramach kadry zarządzającej. W myśl komentowanej Rekomendacji, wszelkie dokumenty wewnętrzne określające podstawę systemu informacji zarządczej muszę być sporządzone na piśmie. Rekomendacja wskazuje także, jakie elementy powinny uwzględniać procedury stanowiące podstawę do funkcjonowania adekwatnego systemu informacji zarządczej.

W myśl Rekomendacji 6.2., system informacji zarządczej powinien być zaprojektowany i zarządzany w sposób zapewniający wsparcie dla Zarządu. W tej Rekomendacji podkreślono nadrzędny cel systemu informacji zarządczej, który ma na celu wsparcie kadry zarządczej, a w szczególności Zarządu.

Artykuły powiązane

Przedsiębiorstwo może nałożyć obowiązek uzyskania zezwolenia na pobyt pracownika – wyrok TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 20 czerwca 2024 r. (sygn. akt C - 540/22) uznał, że pa...

Rejestracje z Polski postrachem na europejskich drogach

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych opublikowało dane dotyczące szkód powodowanych przez polskich kierowców za...