bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Rekomendacje dotyczące procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej z OC (7)

Rekomendacje dotyczące procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej z OC (7)

Dodano: 2016-07-08

Zakład ubezpieczeń powinien zapewnić, że outsourcing nie doprowadzi do pogorszenia jakości funkcjonowania procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia oraz systemu zarządzania zakładu ubezpieczeń, w szczególności nadmiernej ekspozycji na ryzyko operacyjne oraz na ryzyko utraty reputacji, a także pogorszenia możliwości monitorowania przez organ nadzoru przestrzegania przez zakład ubezpieczeń jego obowiązków w przedmiotowym zakresie.

Zgodnie z Rekomendacją 7 zakład ubezpieczeń stosujący outsourcing w ramach likwidacji szkód z umów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zobowiązany jest zapewnić, że nie spowoduje to pogorszenia jakości funkcjonowania procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia oraz systemu zarządzania zakładu ubezpieczeń. Rekomendacja precyzuje, że w szczególności nie może to spowodować:

  • nadmiernej ekspozycji na ryzyko operacyjne
  • nadmiernej ekspozycji na ryzyko utraty reputacji
  • pogorszenia możliwości monitorowania przez organ nadzoru przestrzegania przez zakład ubezpieczeń jego obowiązków w przedmiotowym zakresie.

Powyższe obowiązki znalazły uszczegółowienie w kolejnych punktach rekomendacji nr 7. Zgodnie z rekomendacją 7.1., zakład ubezpieczeń, co najmniej na 30 dni przed wdrożeniem, w drodze outsourcingu podstawowych lub ważnych czynności z zakresu procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia, jak również o istotnej zmianie w outsourcingu tych czynności, powinien zawiadomić o tym organ nadzoru. Outsourcowane czynności, które zakład ubezpieczeń uznaje za podstawowe lub ważne powinny zostać określone w pisemnych zasadach outsourcingu sporządzanych przez zakład ubezpieczeń na podstawie art. 46 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.

Zgodnie z rekomendacją 7.2., outsourcing nie zwalnia zakładu ubezpieczeń z odpowiedzialności za szkody wyrządzone poszkodowanym wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przez dostawcę usług, co nie stanowi novum, wobec brzmienia art. 76 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, zgodnie z którym „odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń za szkody wyrządzone ubezpieczającym, ubezpieczonym lub uprawnionym z umów ubezpieczenia wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania outsourcingu nie można wyłączyć ani ograniczyć”.

Rekomendacja 7.3. wprowadza wymóg, aby zakład ubezpieczeń posiadał aktualne, kompletne, zgodne z przepisami prawa i adekwatne do charakteru, skali i złożoności działalności, procedury dotyczące stosowania outsourcingu. Zgodnie z rekomendacją, procedury te powinny określać w szczególności:

  • sposób wyboru dostawcy usług,
  • informacje, które należy zawrzeć w umowie z tym dostawcą,
  • wzór umowy,
  • szczegółowe warunki wykonywania powierzonych czynności i proces analizowania ryzyk związanych z outsourcingiem

Powyższe stanowi istotne doprecyzowanie wskazanego w art. 46 ustawy obowiązku posiadania pisemnych procedur w zakresie outsourcingu. Z uwagi na zakres przedmiotowy Rekomendacji a także analizowanej rekomendacji 7 – należy wnioskować, że wskazane w tym przepisie obowiązki w zakresie procedur outsourcingowych dotyczą jedynie outsourcingu czynności likwidacyjnych z umów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Artykuły powiązane

Wesołych Świąt dla wszystkich czytelników BeInsured!

Życzymy Świąt pełnych spokoju, jak po wykupieniu najlepszej polisy! Niech ubezpieczenia będą równie niezawodne jak Św...

UODO: Numer PESEL nie powinien widnieć w certyfikacie podpisu elektronicznego

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) zwrócił się do Ministra Cyfryzacji z wnioskiem o zmianę przepisów dotyc...

Blokada strony internetowej przez ABW bezpodstawna – NSA ostatecznie rozstrzyga

Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wyroku z 26 września 2024 roku (sygn. akt II GSK 2046/23) uznał, że Agencja Bez...