bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Bankowość
Rozliczanie prowizji przy wcześniejszej spłacie kredytu konsumenckiego

Rozliczanie prowizji przy wcześniejszej spłacie kredytu konsumenckiego

Dodano: 2021-11-02
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim stanowi, że w przypadku spłaty pożyczki przed terminem instytucje kredytowe powinny rozliczać się z konsumentami metodą liniową z wszystkich pobranych opłat i prowizji. Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, w ostatnim czasie wydał decyzję, zobowiązującą w tej sprawie wobec Banku Pocztowego.

Do wytycznych Tomasza Chróstnego w trakcie postępowania wyjaśniającego dostosował się także Plus Bank.

– Przepisy jasno stanowią, co dodatkowo we wrześniu 2019 r. potwierdził Trybunał Sprawiedliwości UE, że konsument, który przed zapisanym w umowie terminem spłaci kredyt konsumencki, ma prawo do odzyskania proporcjonalnej części wszystkich pobranych opłat, w tym prowizji. Taki zwrot powinien się odbywać metodą liniową, która jest sprawiedliwa, przejrzysta i zrozumiała dla konsumenta – powiedział Tomasz Chróstny.

Bank Pocztowy, zgodnie z decyzją prezesa UOKiK, musi poinformować konsumentów, którzy zawarli umowy pożyczki po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, że jeśli spłacą je przed terminem, mogą ubiegać się o proporcjonalny zwrot pobranych prowizji wyliczony metodą liniową. Oświadczenie takie ma się pojawić na internetowej stronie banku. Co więcej, do osób które po 16 maja 2016 r. (dzień pierwszego stanowiska Tomasza Chróstnego w sprawie art. 49 ukk) spłaciły kredyt wcześniej niż przewidywały ich umowy, Bank Pocztowy wyśle takie zawiadomienia listem lub e-mailem. Spółka została także zobowiązana do zwrotu części prowizji wyliczonej metodą liniową w terminie do 3 miesięcy od otrzymania wniosku konsumenta.

Plus Bank dostosował się do wytycznych prezesa UOKiK i od 1 stycznia 2021 r. automatycznie rozlicza metodą liniową koszty spłaconych przed terminem kredytów konsumenckich. Co do kredytów konsumenckich, których spłata nastąpiła przed tą datą, zwrot proporcjonalnej części prowizji odbywa się na wniosek konsumentów.

Artykuły powiązane

Pracownica pojawiła się w pracy tylko raz, ale umowa była ważna

Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie, w wyroku z dnia 16 lipca 2024 roku (sygn. akt VII U 1229/23), stwierdził, że dz...

Brak określenia netto w ugodzie oznacza wypłatę brutto

W wyroku z 31 lipca 2024 r. (sygn. akt VII Pa 13/24), Sąd Okręgowy Warszawa–Praga orzekł, że w przypadku porozumienia mi...

UFG: Ponad 2 miliardy złotych wypłaconych na odszkodowania i świadczenia

Od początku działalności Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wypłacił już ponad 2 miliardy złotych, głównie z przeznac...