bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Rząd przyspiesza wejście w życie przepisów dotyczących systemu CEPiK 2.0

Rząd przyspiesza wejście w życie przepisów dotyczących systemu CEPiK 2.0

Dodano: 2017-07-06
Publikator: Ministerstwo Cyfryzacji

W dniu 6 lipca 2017 r. Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, iż Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra cyfryzacji. Obecna nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym, co do zasady, przyspieszy wejście w życie przepisów dotyczących systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w zakresie odnoszącym się do Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Przepisy dotyczące Centralnej Ewidencji Pojazdów zaczną obowiązywać od dnia 30 października 2017 r. Jak podano, jest to efektem działań naprawczych, podjętych wobec sytemu CEPiK 2.0, których jednym z elementów jest etapowe uruchomianie jego zmodernizowanej wersji. Poprzednia nowelizacja przepisów zakładała, że zmodernizowany system CEPiK 2.0 zostanie całościowo uruchomiony w dniu 4 czerwca 2018 r.

Nowe regulacje zakładają, że od dnia 30 października 2017 r. za badanie techniczne dopuszczające pojazd do ruchu trzeba będzie zapłacić przed jego przeprowadzeniem. Wyjątkiem będzie regulacja, która umożliwi wniesienie opłaty za badanie techniczne i opłaty ewidencyjnej po przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu – w przypadku rozliczenia tej usługi na podstawie faktury VAT z odroczonym terminem płatności. Rozwiązanie to ułatwi działalność przedsiębiorcom, np. zarządzającym flotą samochodową.

Doprecyzowano i zwiększono również zakres danych wprowadzanych do CEP. Będą trafiać tam informacje o zabezpieczeniach na pojeździe, w tym jego zajęciu przez organ egzekucyjny czy zabezpieczeniu majątkowym.

W nowych regulacjach założono, że obok zakładów ubezpieczeń także Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny będzie zobowiązany do przekazywania CEP informacji o szkodach istotnych do jakich doszło w aucie podczas wypadku – w przypadku pojazdów nieubezpieczonych. Szkoda istotna zdefiniowana została jako „szkodę w zakresie elementów układu nośnego, hamulcowego lub kierowniczego pojazdu, mającą wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego i kwalifikującą pojazd do dodatkowego badania technicznego, która została stwierdzona przez UFG lub przez zakład ubezpieczeń, w związku z otrzymanym jej zgłoszeniem z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia”. Szkody istotne będą wpisywane do CEP od dnia 4 czerwca 2018 r.

Jednocześnie od dnia 30 października 2017 r. UFG będą udostępniane dane zgromadzone w Centralnej Ewidencji Kierowców, w zakresie niezbędnym do realizacji przez niego zadań ustawowych. Szczegółowy zakres danych udostępnianych UFG zostanie określony w rozporządzeniu (będzie to ten sam katalog danych, który określono w przepisach aktów wykonawczych oczekujących na wejście w życie 4 czerwca 2018 r.). Zmiana ta umożliwi UFG efektywniejsze zwalczanie przestępczości ubezpieczeniowej, skuteczniejsze i sprawniejsze likwidowanie szkód przez ubezpieczycieli, a także zapewni większe możliwości identyfikowania pojazdów nieubezpieczonych.

Ponadto, w nowych regulacjach przewidziano również możliwość zatrzymywania przez Straż Graniczną dowodów rejestracyjnych pojazdów i pozwoleń czasowych na prowadzenie auta oraz przekazywanie tych informacji do CEP.

Projekt przyspiesza również wejście w życie rozwiązań, które poprawią jakość i poprawność danych przyjmowanych do CEP. Zostaną wyeliminowane takie nieprawidłowości jak m.in.: nieaktualne informacje o statusie dokumentu (np. czy prawo jazdy zostało zatrzymane/zwrócone), brak informacji o umowie OC, czy brak kompletnych informacji o pojeździe (np. o jego wyrejestrowaniu lub zbyciu/nabyciu).

Ujednolicone zostaną zasady wprowadzania danych do CEP w drodze teletransmisji przez podmioty do tego zobowiązane. Uruchomione zostaną nowe interfejsy dostępowe z pełnym zakresem danych z CEP. Dla podmiotów uprawnionych do danych z CEPiK 2.0 tryb teletransmisji będzie obowiązkowym trybem komunikacji, wnioski papierowe będą uwzględniane jedynie w przypadku awarii systemu elektronicznego.

Przedsiębiorcy działający na rynku ubezpieczeniowym, motoryzacyjnym i ochrony środowiska, na podstawie udostępnionych danych, będą mogli stworzyć nowe produkty lub proponować inteligentne usługi biznesowe.

Szersze udostępnianie danych umożliwi uruchomienie w 2017 r. i 2018 r. kolejnych usług dla obywateli. Udostępnienie danych umożliwi uruchomienie z końcem 2017 r. nowej usługi „Mój pojazd”, która pozwoli właścicielom aut w Polsce na sprawdzenie online wszystkich danych (zgromadzonych w CEP) o ich własnym pojeździe.

Artykuły powiązane

Przedsiębiorstwo może nałożyć obowiązek uzyskania zezwolenia na pobyt pracownika – wyrok TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 20 czerwca 2024 r. (sygn. akt C - 540/22) uznał, że pa...

Rejestracje z Polski postrachem na europejskich drogach

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych opublikowało dane dotyczące szkód powodowanych przez polskich kierowców za...