Jak podaje UOKiK w ostatnim komunikacie, we wrześniu tego roku Prezes Urzędu wszczął postępowanie przeciwko Netii. Ze skarg konsumentów i analizy rozmów sprzedażowych wynikało, że operator, korzystając z gotowych baz danych pozyskanych od podmiotów trzecich, dzwonił z ofertą do osób, od których nie miał wcześniejszej zgody na kontakt telefoniczny. W wielu przypadkach spółka próbowała pozyskać zgodę konsumenta podczas pierwszej rozmowy.
W komunikacie prasowym UOKiK zacytował fragment rozmowy pracownika Netii z konsumentem:
Netia: Halo! Dzień dobry! Moje nazwisko [niezrozumiałe] Ilona i dzwonię z firmy „Netia”. Czy mam przyjemność rozmowy z panią Jowitą?
Konsument: Tak, przy telefonie.
N: Witam pani Jowito. Kontaktuję się tutaj z panią, ponieważ nasza firma w tym momencie rozszerza zakres swoich proponowanych usług. W związku z czym mamy przygotowane dla pani różnego rodzaju rabaty, jak i również różne bonusy złotówkowe. Czy mogę zająć trzy minutki i przedstawić…
Urząd przypomina, że zgodnie z prawem telekomunikacyjnym (art. 172), jeżeli przedsiębiorca chce prezentować swoją ofertę przez telefon, musi już przed pierwszą rozmową mieć jego zgodę na kontakt w celach marketingu bezpośredniego.
W ocenie Prezesa Urzędu pojęcie marketingu bezpośredniego obejmuje nie tylko działania o charakterze sprzedażowym, ale również te, które służą dostarczaniu informacji, jeśli ich końcowym efektem jest zainteresowanie adresata ofertą przedsiębiorcy. Tym samym, jako mieszczące się w hipotezie art. 172 praw telekomunikacyjnego kwalifikowane mogą być nie tylko sytuacje, w których przedsiębiorca kontaktuje się z konsumentem w celu przedstawienia propozycji zawarcia umowy, ale także gdy kontakt ma na celu uzyskanie zgody na marketing bezpośredni, w tym na zaprezentowanie oferty. Za działania mieszczące się zatem w hipotezie art. 172 u.p.t. mogą zostać uznane kontakty telefoniczne spółki z konsumentami, których celem jest pozyskanie zgody na przedstawienie oferty marketingowej.
Postępowanie przeciwko Netii może zakończyć się stwierdzeniem stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, nałożeniem kary finansowej, której maksymalny wymiar to 10 proc. obrotu Netii oraz nakazem usunięcia trwających skutków naruszenia.
Więcej na temat tego postępowania, które może mieć kluczowe znaczenie również dla dystrybucji ubezpieczeń, wraz z pogłębioną analizą postanowienia wydanego w tej sprawie przez Prezesa UOKiK – w kolejnych wydaniach beinsured.
Więcej informacji: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=13718