Prezes UOKiK w kampanii pt. „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” ostrzega konsumentów i przypomina, jak nie paść ofiarą oszustów.
Podejrzane SMS-y, które zawierają linki do płatności, dopłaty do przesyłek, namowy do pobrania aplikacji oraz kontakt telefoniczny czy podawanie się ze pracownika banku, policji lub urzędu – wszystko to w atmosferze presji oraz zagrożenia, bez czasu na zastanowienie i obiektywną ocenę sytuacji…
UOKiK alarmuje, że powyższe zachowania mogą stanowić próbę wyłudzenia danych!
Aby nie wpaść w pułapki zastawiane przez cyberprzestępców, UOKiK w ramach wspomnianej kampanii przygotował dwa spoty. Od 5 grudnia są nieodpłatnie emitowane w mediach publicznych w oparciu o art. 31 c ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a także przez nadawców komercyjnych: Radio ESKA, RMF FM, Radio ZET, Radio Centrum Rzeszów, Radio Kraków i Radio Olsztyn, którzy zgodzili się na wsparcie kampanii bez pobierania wynagrodzenia.
Kradzież danych przyjmuje różne formy. Trzeba pamiętać, że nieustannie się one zmieniają. Jednak wśród najczęściej spotykanych można wymienić:
- Podawanie się za pracownika banku, odwoływanie do cenionych instytucji – policji, urzędów;
- Aplikacje do odbioru przesyłek, poczty głosowej, MMS-ów;
- Płatność za gaz, prąd, telewizję.
Prezes UOKiK zaprasza kolejne media, organizacje społeczne i instytucje do włączania się w kampanię „Stracisz dane, stracisz pieniądze!”.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć pod adresem: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19136.