W japońskim zakładzie ubezpieczeń na życie Fukoku Mutual Life Insurance od stycznia 2017 r. obsługą roszczeń zajmuje się sztuczna inteligencja. W związku z wdrożeniem technologii AI pracę straciły 34 osoby.
Wykorzystywana w japońskim zakładzie ubezpieczeń sztuczna inteligencja działa na podstawie technologii IBM Watson AI. W 2011 r. oprogramowanie to wygrało z człowiekiem w teleturnieju Va banque. System został zaprojektowany tak, aby być w stanie „myśleć jak człowiek”. Oprogramowanie umożliwia odczytywanie danych z obrazków, zapisów audio czy filmów. AI znajdzie potrzebne informacje w niestrukturyzowanym tekście. Może je łączyć, analizować i interpretować.
Sztuczna inteligencja „zatrudniona” w Fukoku Mutual zajmuje się szacowaniem wysokości odszkodowań. Urządzenie skanuje dokumentację, dokonuje analizy uzyskanych informacji. Na jej podstawie kwalifikuje choroby, wypadki, zabiegi chirurgiczne i inne ryzyka. Na razie praca programu będzie kontrolowana przez pracownika.
Zgodnie z komunikatem Fukoku Mutual, inwestycja wyniosła 1,7 mln dolarów. Roczny koszt utrzymania systemu to prawie 130 tys. dolarów. Przy czym ubezpieczyciel podał, że dzięki nowej technologii zaoszczędzi ok. 1,1 mln dolarów w przeciągu roku. Jego zdaniem, zastąpienie pracowników sztuczną inteligencją podniesie wydajność pracy o 30%.