Porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl zwraca uwagę, iż dynamiczny rozwój technologii oraz motoryzacji musi wpłynąć także na rynek ubezpieczeń.
Przy zakupie OC, ubezpieczyciele pytają o wiele różnych rzeczy. Wiek, historia szkód, miejsce zamieszkania. Wszystko to ma pomóc towarzystwu oszacować poziom ryzyka i pozwolić na zaoferowanie ceny składki dopasowanej do konkretnej osoby.
Innowacyjne mogą być rozwiązania telematyczne, dzięki którym ubezpieczyciel jest w stanie zaobserwować dokładnie sposób używania pojazdu przez konkretnego kierowcę (prędkość, przyspieszanie, gwałtowność hamowania). Takie informacje można uzyskać z komputera pokładowego samochodu lub z telefonu z zainstalowaną aplikacją.
Obecnie w Polsce telematyka jest praktycznie nieobecna. Wykorzystywana jest głównie w branży transportowej, przez agencje ochrony czy wypożyczalnie pojazdów, np. do lokalizacji danego samochodu. Tymczasem telematyka ma o wiele szersze możliwości i może pomóc zarówno kierowcy (aby jeździł bezpieczniej i bardziej ekonomicznie), jak i ubezpieczycielowi (aby móc określić styl prowadzenia pojazdu przez daną osobę i rzeczywiście dopasować koszt OC do konkretnego kierowcy).
Główną przeszkodą dla powszechnego wprowadzenia telematyki jest obecnie zbyt wysoka cena sprzętu w stosunku do kosztów jednostkowej polisy. Polskie towarzystwa ubezpieczeniowe musiałyby także wypracować odpowiedni model współpracy z firmami telematycznymi oraz sposób oceny ryzyka w oparciu o nowe dane.
Usługi telematyczne zdobywają jednak powoli uznanie, szczególnie w takich krajach jak: USA, Wielka Brytania (gdzie takie rozwiązania cieszą się szczególną popularnością wśród młodych kierowców, którzy mogą zyskać najwięcej dzięki indywidualnej ocenie stylu jazdy) oraz Włochy. W tym ostatnim kraju telematyka jest wspierana przez obowiązujące prawo. Każdy agent ubezpieczeniowy we Włoszech musi bowiem zaproponować klientowi dwa rodzaje polisy: jedną tradycyjną i jedną opartą na monitoringu samochodu. Według raportu Berg Insight, do 2019 r. w Europie i Ameryce Północnej zostanie zawartych nawet 60,6 mln polis bazujących na rozwiązaniach telematycznych.