bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Telematyka – Ubezpieczenia wyliczane na podstawie stylu jazdy konkretnego kierowcy

Telematyka – Ubezpieczenia wyliczane na podstawie stylu jazdy konkretnego kierowcy

Dodano: 2016-06-23
Publikator: Ubea

Porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl zwraca uwagę, iż dynamiczny rozwój technologii oraz motoryzacji musi wpłynąć także na rynek ubezpieczeń.

Przy zakupie OC, ubezpieczyciele pytają o wiele różnych rzeczy. Wiek, historia szkód, miejsce zamieszkania. Wszystko to ma pomóc towarzystwu oszacować poziom ryzyka i pozwolić na zaoferowanie ceny składki dopasowanej do konkretnej osoby.

Innowacyjne mogą być rozwiązania telematyczne, dzięki którym ubezpieczyciel jest w stanie zaobserwować dokładnie sposób używania pojazdu przez konkretnego kierowcę (prędkość, przyspieszanie, gwałtowność hamowania). Takie informacje można uzyskać z komputera pokładowego samochodu lub z telefonu z zainstalowaną aplikacją.

Obecnie w Polsce telematyka jest praktycznie nieobecna. Wykorzystywana jest głównie w branży transportowej, przez agencje ochrony czy wypożyczalnie pojazdów, np. do lokalizacji danego samochodu. Tymczasem telematyka ma o wiele szersze możliwości i może pomóc zarówno kierowcy (aby jeździł bezpieczniej i bardziej ekonomicznie), jak i ubezpieczycielowi (aby móc określić styl prowadzenia pojazdu przez daną osobę i rzeczywiście dopasować koszt OC do konkretnego kierowcy).

Główną przeszkodą dla powszechnego wprowadzenia telematyki jest obecnie zbyt wysoka cena sprzętu w stosunku do kosztów jednostkowej polisy. Polskie towarzystwa ubezpieczeniowe musiałyby także wypracować odpowiedni model współpracy z firmami telematycznymi oraz sposób oceny ryzyka w oparciu o nowe dane.

Usługi telematyczne zdobywają jednak powoli uznanie, szczególnie w takich krajach jak: USA, Wielka Brytania (gdzie takie rozwiązania cieszą się szczególną popularnością wśród młodych kierowców, którzy mogą zyskać najwięcej dzięki indywidualnej ocenie stylu jazdy) oraz Włochy. W tym ostatnim kraju telematyka jest wspierana przez obowiązujące prawo. Każdy agent ubezpieczeniowy we Włoszech musi bowiem zaproponować klientowi dwa rodzaje polisy: jedną tradycyjną i jedną opartą na monitoringu samochodu. Według raportu Berg Insight, do 2019 r. w Europie i Ameryce Północnej zostanie zawartych nawet 60,6 mln polis bazujących na rozwiązaniach telematycznych.

Artykuły powiązane

Udostępnienie pracowników innej firmie jest z VAT, nawet jeśli było to nieodpłatne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, w wyroku z 25 września 2024 r. (sygn. akt I SA/Łd 506/24), stwierdził, że nieodp...

Naruszenie RODO – czy zawsze obowiązuje kara finansowa?

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z 26 września 2024 r. (sygn. C-768/21) orzekł, że organ ochr...

Podejrzenie popełnienia przestępstwa nie wystarcza do dyscyplinarki

Sąd Okręgowy w Sieradzu, w wyroku z 10 lipca 2024 r. (sygn. akt IV Pa 80/24), orzekł, że pracodawca może rozw...