Rok 2020 zapisze się w historii jako okres walki z globalnym zagrożeniem epidemiologicznym. Wymusił on zmiany w wielu obszarach życia od rozrywki, relacji międzyludzkich, załatwiania codziennych spraw, po pracę i funkcjonowanie organizacji. Także w branży ubezpieczeniowej ubiegły rok wymusił natychmiastowe zdigitalizowanie wielu procesów, przede wszystkim w obszarze sprzedaży ubezpieczeń, szczególnie pracy agentów, i obsługi klientów.
Jednak, jak okazuje się z naszego zestawienia najchętniej czytanych artykułów 2020 r., branża żyła nie tylko Covidem. Pomimo pandemii zainteresowaniem cieszyły się te same tematy co w poprzednich latach, czyli regulacje i działalność KNF.
Oczywiście największą popularnością cieszyły się analizy specjalistów beinsured.pl. Zajmują one aż połowę naszego zestawienia. Najchętniej czytanym artykułem w 2020 r. był tekst mec. Julity Nowak pt. „KNF wyjaśnia wątpliwości odnośnie realizacji ustawowego obowiązku doskonalenia zawodowego”. Zawiera on omówienie stanowiska KNF ws. realizacji obowiązku szkoleniowego przez dystrybutorów ubezpieczeń. W zestawieniu TOP 10 pojawiłsię też inny artykuł mec. Nowak z początku tego roku. W tekście autorka dokonała analizy art. 30 ust. 1 pkt 1 UDD dot. zakazu wykonywania czynności agencyjnych przez brokerów. Czytaj więcej: Zakaz wykonywania czynności agencyjnych dla wszystkich pracowników brokera.
Do grona popularnych artykułów – opinii specjalistów zakwalifikował się też artykuł mec. Piotra Czubluna pt. „Interwencja produktowa, czym jest i co oznacza?”, dot. założeń interwencji produktowej w obszarze ubezpieczeń na życie z UFK, przejętej przez KNF, oraz omówienia tej instytucji w polskich i unijnych przepisach. W TOPIE znalazła się też analiza Magdaleny Mirgos nt. zmiany trybu przeprowadzania egzaminu dla OFWCA w związku z ogłoszonym stanem pandemii. Czytaj więcej: Projekt rozporządzenia Ministra Finansów dot. egzaminu dla OFWCA. Z dużym zainteresowaniem czytelników beinsured.pl spotkał się też artykuł Izabeli Dziwińskiej, pomimo że w swoim tekście bezpośrednio nie nawiązuje do prawa ubezpieczeniowego. Autorka w art. pt. „Strata bilansowa w spółkach kapitałowych – sposoby jej pokrycia” wyjaśnia, jakie obowiązki muszą spełnić spółki, gdy sprawozdanie finansowe wykazuje ujemny wynik finansowy.
Spoza tekstów specjalistów beinsured.pl w zestawieniu znalazły się też inne informacje, m.in. z obszaru działalności Komisji Nadzoru Finansowego, czyli tekst pt. „KNF zgodził się na zdalną weryfikację tożsamości klientów przy sprzedaży ubezpieczeń życiowych”, a także informacje biznesowe, w tym ta zawarta w art. pt. „Polski Holding Brokerski chce dominować na rynku sprzedaży gwarancji”. Oczywiście w zestawieniu TOP 10 nie zabrakło orzecznictwa. W 2020 r. najczęściej czytanym tekstem z tej kategorii była uchwała Sądu Najwyższego dot. odszkodowania dla leasingobiorcy z OC ppm. Czytaj więcej: SN: odszkodowanie z OC ppm. dla leasingobiorcy obejmuje kwotę podatku VAT.
Czytelnicy beinsured.pl z dużym zainteresowaniem przyjęli też dwa cykle mini-wywiadów z przedstawicielami sektora ubezpieczeń. Pierwszy z nich stanowił podsumowanie 2019 roku przez podmioty branżowe. Z kolei drugi cykl z przedstawicielami sektora ubezpieczeniowej i finansowego przeprowadziliśmy kilka miesięcy po wybuchu pandemii. Stanowił on wymianę rozwiązań wprowadzonych w organizacjach w związku z lockdownem oraz prognozowań co do skutków pandemii. Odpowiedzi są dostępne pod linkiem.