bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Bankowość
Transakcje nieautoryzowane

Transakcje nieautoryzowane

Dodano: 2022-07-20
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Z konta bez Twojej wiedzy zniknęły pieniądze, zgłosiłeś to do banku, a ten odmówił zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji?

Zgodnie z prawem na banku spoczywa odpowiedzialność dochowania szczególnej staranności odnośnie zakresu przechowywania i ochrony środków pieniężnych. Ponadto musi zwrócić konsumentowi pieniądze, chyba że dochodzi do sytuacji, w której bank podejrzewa oszustwo ze strony konsumenta i zawiadomił o tym organy ścigania.

Prezes UOKiK postawił zarzuty pięciu bankom. Dotyczą one bezprawnej odmowy zwrotu kwoty nieautoryzowanych transakcji. Odnoszą się także do wprowadzanie konsumentów w błąd w odpowiedziach na reklamacje.

Prezes UOKiK od roku prowadzi postępowania wyjaśniające w sprawie nieautoryzowanych transakcji. Wspomniane dotyczy następujących instytucji: Bank Millennium, BNP Paribas Bank Polska, Credit Agricole Bank Polska, mBank oraz Santander Bank Polska.

Podstawą zarzutów jest analiza skarg konsumentów oraz reakcji i odpowiedzi banków na zgłoszenia kradzieży pieniędzy z kont konsumentów. Wśród przypadków zasługujących na uwagę jest historia 72-letniej kobiety, która przez 30 lat odkładała pieniądze na „czarną godzinę”. Oszust uzyskał dostęp do danych uwierzytelniających, po czym wyprowadził z konta kobiety kwotę 170 tys. zł oraz zaciągnął kredyt na kwotę 80 tys. zł. Bank zmienił walutę i przelał pieniądze za granicę, doliczając do każdego przelewu opłatę za szybkość realizacji oraz udzielił wysokiej pożyczki osobie, która ma niską emeryturę, a w całej dotychczasowej historii konta preferowała bezpieczne inwestycje. Instytucja finansowa nie zareagowała nawet wówczas, gdy oszust podszywając się pod emerytkę zmienił jej stan cywilny z mężatki na wdowę, aby nie była potrzebna zgoda męża do zaciągnięcia kredytu. Pomimo prawa obowiązującego w całej UE, bank nie zwrócił środków poszkodowanej. Uznał przy tym, że winę za zaistniałą sytuację ponosi starsza kobieta.

Warto w tym miejscu przywołać słowa Prezesa UOKiK, które są następujące: „Na banku, jako na instytucji zaufania publicznego, spoczywa obowiązek podjęcia wszelkich kroków, aby zabezpieczyć środki swoich klientów. Do sytuacji, w których oszuści wyprowadzają z rachunków bankowych konsumentów środki lub zaciągają zobowiązania finansowe, dochodzi niestety bardzo często. Banki najczęściej ograniczają się do bezrefleksyjnego wykonywania operacji i nie poczuwają się do odpowiedzialności, mimo że czujność mogłaby wzbudzić już sama analiza transakcji na wczesnym etapie, np. z uwagi na nietypowe kwoty, walutę, dokonane w krótkim czasie po zmianie danych lub kanałów dostępowych. Tymczasem banki powinny dużo sprawniej rozwijać mechanizmy, które pozwalałyby identyfikować i odpowiednio wcześniej reagować na podejrzane operacje, choćby wykorzystując dotychczasową historię zleceń klienta czy biometrię behawioralną do dalszego podnoszenia poziomu zabezpieczeń. Zamiast tego widzimy pewną arbitralność w odrzucaniu reklamacji konsumentów, a także nieprzestrzeganie przepisów prawa w zakresie zwrotu środków utraconych w wyniku nieautoryzowanych transakcji”.

Co więc zrobić, gdy padłeś ofiarą oszustwa?

Jeżeli oszuści wykonali nieautoryzowane transakcje z twojego konta, jak najszybciej – za pośrednictwem oficjalnej infolinii – skontaktuj się z bankiem. Zgłoś taką transakcję, zmień dane za pomocą których logowałeś się do aplikacji bankowej i bankowości elektronicznej. Zastrzeż także kartę. Na powiadomienie instytucji finansowej jest 13 miesięcy, ale im wcześniej to uczynimy, tym lepiej. Należy także zawiadomić policję. A jeśli bank odrzuci reklamację, warto poprosić o pomoc w rozwiązaniu indywidualnej sprawy np. Rzecznika Finansowego.

Artykuły powiązane

Wesołych Świąt dla wszystkich czytelników BeInsured!

Życzymy Świąt pełnych spokoju, jak po wykupieniu najlepszej polisy! Niech ubezpieczenia będą równie niezawodne jak Św...

UODO: Numer PESEL nie powinien widnieć w certyfikacie podpisu elektronicznego

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) zwrócił się do Ministra Cyfryzacji z wnioskiem o zmianę przepisów dotyc...

Blokada strony internetowej przez ABW bezpodstawna – NSA ostatecznie rozstrzyga

Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wyroku z 26 września 2024 roku (sygn. akt II GSK 2046/23) uznał, że Agencja Bez...