bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
TU Europa, rynek finansowy i COVID-19

TU Europa, rynek finansowy i COVID-19

Dodano: 2020-03-24

Red. beinsured poprosiła przedstawicieli instytucji z sektora finansowego o podzielenie się pomysłami i przemyśleniami, jak ich firma radzi sobie w tym trudnym czasie epidemii oraz jakie przewidują skutki pandemii w zakresie funkcjonowania przedsiębiorstw i rynku finansowego w Polsce.

Wierzymy, że prezentowane pomysły i spostrzeżenia mogą stać się inspiracją dla innych, a stąd już krótka droga do znalezienia najlepszych rozwiązań. W trzecim wydaniu do udziału w sondzie zaprosiliśmy Macieja Kloze, wiceprezesa Europa Ubezpieczenia.

  • Jakie procedury i wewnętrzne rozwiązania wdrożyło TU Europa w związku z ogłoszonym w Polsce stanem zagrożenia epidemiologicznego?

Pierwsze działania wewnętrzne w sprawie zagrożenia koronowirusem podjęliśmy w pierwszej połowie lutego, kiedy wystosowaliśmy do naszych pracowników apel o ograniczenie prywatnych podróży do wybranych państw oraz delegacji zagranicznych. Od tego momentu monitorowaliśmy rozwój sytuacji, podejmując pod koniec lutego decyzję o kierowaniu osób, które wracały z wyjazdów zagranicznych do państw, w których stwierdzono przypadku zachorowania na koronawirusa na dwutygodniowy okres pracy zdalnej z domu. Po stwierdzeniu pierwszego zachorowania w Polsce, rozpoczęliśmy wdrażanie procedur, które miały zapewnić ciągłość działania Europy, w szczególności w tak wrażliwych obszar jak administracja, operacje, IT, obsługa klientów czy likwidacja szkód. Dzięki temu byliśmy przygotowani do wprowadzenia – najpierw – pracy zdalnej dla części pracowników Europy, a potem dla praktycznie całej firmy. Jest to oczywiście wyzwanie natury logistycznej i technologicznej, ale dzięki znacznemu zaawansowaniu w digitalizacji naszej działalności byliśmy do niego przygotowani. Odnoszę wrażenie, że branża ubezpieczeniowa, o której przez ostatnie lata mówiło się, że odstaje technologicznie od innych sektorów gospodarki, zdała egzamin i w ciągu zaledwie kilku dni przestawiła się prawie w całości na pracę zdalną. Naszym kolejnym krokiem jest zapewnienie w tych nadzwyczajnych okolicznościach wsparcia dla Klientów i Partnerów. W przypadku Klientów w pierwszej kolejności skoncentrowaliśmy się na osobach, które przebywają zagranicą z naszymi ubezpieczeniami turystycznymi. Pobyt niektórych z nich może się przedłużyć, dlatego udostępniamy im możliwość bezkosztowego przedłużenia czasu trwania polisy o 48 godzin lub uproszczony sposób zakupu nowego ubezpieczenia.

  • Jak pandemia wpłynie na rynek finansowy w Polsce?

Z pewnością wpłynie w sposób znaczący. Fundamentalne znaczenie będzie miał czas trwania epidemii, natomiast jest zdecydowanie za wcześnie, by prognozować konkretne scenariusze rozwoju sytuacji na rynku finansowym.

  • Jakie zmiany w funkcjonowaniu przedsiębiorstw może wywołać aktualna sytuacja?

Dużo zależy od tego, jak długo będziemy mieli do czynienia ze stanem epidemii. Na pewno koronawirus przyśpieszy digitalizację przedsiębiorstw oraz przenoszenie się sprzedaży i obsługi klientów do kanałów zdalnych. Cyfrowe kompetencje, które do tej pory były zaledwie jedną z przewag konkurencyjnych, staną się absolutnie kluczowe dla prowadzenia biznesu. Jako Europa inwestujemy w to od dawna i jesteśmy przygotowani, bo wdrażana od kilku lat strategia stawia właśnie na kanały zdalne. Możliwe, że 2020 rok będzie traktowany jako moment przełomowy, w którym gospodarka, w tym branża ubezpieczeniowa staną się rzeczywiście „on-line”. Jedno jest pewne: dzięki technologii jesteśmy w stanie znacznie lepiej poradzić sobie z globalnym zagrożeniem koronawirusem. Gdyby taka sytuacja zaistniała 15 lat temu, paraliż gospodarki światowej byłby kompletny.

  • Jakie rozwiązania wspierające rynek finansowy powinien wdrożyć rząd w związku z pandemią?

aNajlepszym adresatem tego pytania jest Polska Izba Ubezpieczeń. W obecnej sytuacji jako branża chcemy mówić jednym głosem. Jest pewne, że gospodarka będzie potrzebowała silnego impulsu płynącego ze strony Państwa. Dlatego z zainteresowaniem obserwujemy pojawiające się pomysły oraz podejmowane działania ze strony rządu i instytucji publicznych, w tym regulatorów.

Artykuły powiązane

Przedsiębiorstwo może nałożyć obowiązek uzyskania zezwolenia na pobyt pracownika – wyrok TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 20 czerwca 2024 r. (sygn. akt C - 540/22) uznał, że pa...

Rejestracje z Polski postrachem na europejskich drogach

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych opublikowało dane dotyczące szkód powodowanych przez polskich kierowców za...