bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Ubezpieczyciele wspierają ekologiczne projekty klimatyczne

Ubezpieczyciele wspierają ekologiczne projekty klimatyczne

Dodano: 2021-08-26

Firma doradcza Deloitte we współpracy Uniwersytetem Cambridge przygotowała raport, który dotyczy innowacji w zakresie produktów klimatycznych w sektorze ubezpieczeń. Z raportu wynika, iż ubezpieczyciele odgrywają kluczową rolę we wsparciu ekologicznych projektów, szczególnie zagadnień środowiskowych.

Dzięki dążeniom branży ubezpieczeniowej do ochrony środowiska i neutralności klimatycznej, wzrasta ekologiczna świadomość wśród społeczności. Ubezpieczyciele coraz bardziej przyglądają się zmianom klimatu. Z przeprowadzonego raportu wynika, iż niektóre z firm ubezpieczeniowych podjęły decyzje, że chcą do zera zredukować swoją emisję.

– Branża zastanawia się, jak zmienić swoje strategie tak, by swoimi działaniami wspomóc zahamowanie zmian klimatycznych. Starania ubezpieczycieli już są widoczne, ale nadal potrzeba bardziej proaktywnego podejścia. Firmy z sektora mogą stać się liderami transformacji, ale konieczna jest modyfikacja istniejących już produktów, a także stworzenie nowych – bardziej innowacyjnych, zaawansowanych technologicznie i zielonych – mówi Marcin Piskorski, partner, lider sektora ubezpieczeniowego, Deloitte.

Dzięki raportowi zostali zidentyfikowani kluczowi interesariusze, którzy działają na rzecz powstania innowacyjnych produktów klimatycznych. Są to m.in. instytucje państwowe, klienci, decydenci i regulatorzy, branża insurtech, sektory pokrewne i akcjonariusze. Wyróżnienie tych grup umożliwiło stworzenie dziewięciu kluczowych obszarów, w których innowacyjność produktów branży ubezpieczeniowej może łagodzić skutki zmian klimatu.

Pierwszy obszar dotyczy zachęt do niskoemisyjności. Współczesny konsument coraz częściej wybiera świadomie działające firmy. Wzrost społecznej świadomości jest szansą dla ubezpieczycieli na promocję własnych rozwiązań ekologicznych oraz zwiększenie popytu na zielone produkty. Drugi obszar to zachęcenie do podejmowania działań mających na celu ograniczanie skutków zmian klimatu. Trzeci dotyczy obsługi szkód w sposób zrównoważony i ekologiczny.

– Ubezpieczyciele mogą wspierać działania proekologiczne na przykład zachęcając do naprawy, a nie wymiany, uszkodzonych elementów. Mogą promować rozwiązania, w których części służące do naprawy pochodziły z recyklingu. W raporcie wskazane zostały konkretne przykłady działań, przyczyniających się do dekarbonizacji procesu obsługi szkód i reklamacji, które były podejmowane przez duże grupy ubezpieczeniowe w ostatnich latach. – mówi Adam Pasternak-Winiarski, starszy menadżer, dział usług aktuarialnych i ubezpieczeniowych, Deloitte.

Czwarty obszar to umożliwienie przepływów kapitałowych w kierunku zielonych rozwiązań. Piąty to  kompensacja emisji dwutlenku węgla.

– Pomimo ambicji dążenia do zeroemisyjności, dla wielu sektorów zrealizowanie tego celu będzie zadaniem trudnym i długoterminowym. W tym kontekście raport wskazuje na wagę rozwiązań naturalnie kompensujących emisje dwutlenku węgla oraz potencjalną rolę ubezpieczycieli w tym zakresie. Ważne jest, aby branża ubezpieczeniowa zielonymi produktami np. wspierała startupy, które oferują tego typu rozwiązania i tym samym przyczyniała się do ich rozwoju. – mówi Adam Pasternak-Winiarski.

Rozwój usług doradczych również można zaliczyć do obszarów, które mogą być wspierane przez zielone produkty ubezpieczeniowe, w celu wsparcia klientów w zrozumieniu zagadnień klimatycznych. Co więcej, warte uwagi są też rozwiązania ograniczające odpowiedzialność prawną za klimat i ryzyko sporów środowiskowych.

Autorzy raportu zidentyfikowali przeszkody, które ograniczają rozwój produktów ubezpieczeniowych przyjaznych klimatowi. Do takich barier można zaliczyć m.in. sceptycyzm wobec zmian klimatycznych, brak świadomości dostępnych produktów, niedoszacowanie ryzyka oraz wygórowane koszty ubezpieczenia. Dla obszaru podaży takimi przeszkodami są brak koordynacji łańcucha wartości, krótkoterminowość, niewystarczająca liczba danych oraz braki w kompetencjach pracowników.

– Pomimo przeszkód, branża ubezpieczeniowa może znacząco wesprzeć przeciwdziałanie zmianom klimatycznym. Wyróżniliśmy trzy ważne typy działań, które powinni podjąć jej przedstawiciele w tym kierunku. Po pierwsze należy budować silne relacje z klientami tak, żeby poznać ich problemy i przeszkody w maksymalizacji wartości produktów. Trzeba ich również zachęcać do inicjatyw podejmowanych wewnątrz organizacji i współpracy rynkowej w celu wprowadzania innowacji w łańcuchu wartości. Ostatni krok to wzmacnianie kwalifikacji w firmie oraz podejmowanie decyzji biznesowych opartych na danych i dowodach naukowych, a nie domysłach – podsumowuje Marcin Piskorski.

Artykuły powiązane

Pracownica pojawiła się w pracy tylko raz, ale umowa była ważna

Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie, w wyroku z dnia 16 lipca 2024 roku (sygn. akt VII U 1229/23), stwierdził, że dz...

Brak określenia netto w ugodzie oznacza wypłatę brutto

W wyroku z 31 lipca 2024 r. (sygn. akt VII Pa 13/24), Sąd Okręgowy Warszawa–Praga orzekł, że w przypadku porozumienia mi...

UFG: Ponad 2 miliardy złotych wypłaconych na odszkodowania i świadczenia

Od początku działalności Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wypłacił już ponad 2 miliardy złotych, głównie z przeznac...