bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
UKNF: zestawienie informacji przekazanych przez banki ws. działań podjętych po sierpniowych nawałnicach

UKNF: zestawienie informacji przekazanych przez banki ws. działań podjętych po sierpniowych nawałnicach

Dodano: 2017-08-30
Publikator: Komisja Nadzoru Finansowego

W dniu 29 sierpnia 2017 r. Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprezentował zestawienie informacji przekazanych przez bank do UKNF w sprawie działań podjętych po sierpniowych nawałnicach.

Jak podaje w zestawieniu KNF, bank PKO, w przypadku spółek PKO TU SA i PZU SA, uzgodnił wdrożenie szybkiej ścieżki wnioskowania o wypłatę odszkodowania. Bank wyraził zgodę na wypłatę przez te spółki odszkodowań w wys. 5 tys. zł na rzecz ubezpieczonych kredytobiorców. Wyraził też zgodę na wypłacanie zaliczki na poczet odszkodowań do kwoty 5 tys. zł bez konieczności oczekiwania na zgodę banku, również w przypadku pozostałych 16 zakładów ubezpieczeń (czytaj więcej: PKO wprowadza udogodnienia dla poszkodowanych w nawałnicach klientów banku posiadających ubezpieczenie nieruchomości).

Jak wynika z zestawienia KNF, bank Pekao, przy decyzji o wypłacie odszkodowań rozpatruje sprawy indywidualnie uwzględniając sytuację klienta i skalę poniesionych strat. Aktualnie zarząd banku wdraża plan udogodnień dla poszkodowanych klientów.

Od 1 września działania podejmie również Alior Bank. Zostaną one skierowane do klientów posiadających kredyt hipoteczny. W ich przypadku wypłata odszkodowania przekazywana będzie na rachunek klienta do 15 tys. zł. Również dla klientów posiadających pożyczkę gotówkową bank umożliwi skorzystanie z karencji w spłacie do 12 miesięcy. Bank nie wskazał sposobu przekazania informacji o podjęciu działań współpracującym zakładom ubezpieczeń, zaznaczył jedynie, że informacja zostanie przekazana.

Jak poinformował BOŚ, w sierpniu br. z polis objętych przelewem wierzytelności odnotował ogółem 12 wniosków o wypłatę odszkodowania z różnych tytułów. 10 z nich zostało już rozpatrzonych pozytywnie. W celu przyśpieszenia wypłaty odszkodowania, zgoda na wypłatę udzielana jest automatycznie bez podejmowania decyzji. Bank zwrócił się do zakładów ubezpieczeń, z którymi współpracuje o bezzwłoczne rozpatrywanie roszczeń klientów dotkniętych skutkami nawałnic.

Bank BPH poinformował, iż dokonuje analizy każdego zgłoszenia szkody i jeśli ma ona związek z nawałnicami, sprawa jest traktowana priorytetowo, a decyzja dotycząca odszkodowania, zostanie podjęta oraz przekazana do klientów i zakładów ubezpieczeń, w najkrótszym możliwym terminie.

Bank Pocztowy wzmocnił procedurę, określającą tryb postępowania w przypadku szkody ubezpieczeniowej, poprzez nadanie wysokiego priorytetu tym szkodom, które są skutkiem ostatnich nawałnic, a w których ucierpieli klienci banku. Bank poinformował współpracujący w ramach umowy agencyjnej zakład ubezpieczeń o podjętych decyzjach i sposobie postępowania.

W porozumieniu z ubezpieczycielami, z którymi PKO Hipoteczny ma zawarte umowy dotyczące ubezpieczenia kredytowanych przez bank nieruchomości (PKO TU SA oraz PZU SA) bank uzgodnił wdrożenie szybkiej ścieżki wnioskowania o wypłatę odszkodowania ubezpieczonych nieruchomości, na terenach objętych nawałnicami. Wyraził również zgodę na wypłacanie przez ww. ubezpieczycieli ubezpieczonym zaliczki na poczet odszkodowań oraz kwot bezspornych do wartości maksymalnie 5 tys. zł bez konieczności oczekiwania na zgodę banku oraz bez względu na końcową wartość odszkodowania ustalonego w toku postępowania likwidacyjnego. W przypadku pozostałych zakładów ubezpieczeń bank również wyrazi zgodę na samodzielne wypłaty odszkodowań oraz zaliczek na poczet odszkodowań do kwoty 5 tys. zł. Bank poinformował, iż wystosuje stosowne pisma do 16 zakładów ubezpieczeń działających na rynku krajowym.

Bank Pekao Hipoteczny podał, iż będzie podejmował decyzje w sprawie zgody na wypłatę odszkodowań dla poszkodowanych w terminie jednego dnia roboczego od daty otrzymania wymaganych dokumentów z zakładu ubezpieczeń. Ponadto wskazał, że zakłady ubezpieczeniowe zostaną poinformowane pisemnie.

ING Bank Śląski upraszcza proces wypłaty odszkodowań z tytułu ubezpieczeń nieruchomości będących zabezpieczeniem kredytu hipotecznego. Świadczenia do wysokości 5 tys. zł zostaną wypłacone bezpośrednio właścicielom nieruchomości (czytaj więcej: ING Bank Śląski: uproszczenia dla poszkodowanych w nawałnicach posiadających ubezpieczenie nieruchomości).

Deutsche Bank Polska wewnętrznie ustalił, że sprawy o wypłatę odszkodowania dotyczące terenów objętych nawałnicami będą traktowane priorytetowo. Bank niezwłocznie po zgłoszeniu szkody i jej wysokości przez zakład ubezpieczeń, będzie przesyłał zgodę na wypłatę odszkodowania na rachunek właściciela nieruchomości dla odszkodowań nieprzekraczających kwoty 10 tys. zł. Bank podał, że do współpracującego zakładu ubezpieczeń wystosowano prośbę o priorytetowe potraktowanie spraw klientów poszkodowanych wskutek nawałnic.

BZ WBK poinformował że, w sprawach dotyczących umów ubezpieczenia podpisanych z TU AVIVA, wnioski klientów dotyczące odszkodowań do 50 tys. zł są rozpatrywane bezpośrednio przez ubezpieczyciela; w przypadku umów podpisanych z pozostałymi TU wnioski do 50 tys. zł są rozpatrywane przez Bank. W przypadku kredytów dla klientów prowadzących działalność gospodarczą każdy wniosek jest rozpatrywany indywidulanie jedynie wnioski klientów z segmentu MŚP o wypłatę odszkodowań do kwoty 10 tys. zł są akceptowane przez pracowników banku, bez dokonywania oceny szkody. Bank nie wskazał terminu ani trybu przekazania informacji towarzystwom ubezpieczeń.

Santander Consumer Bank przekazuje TU decyzję w przedmiocie zgody na wpłatę odszkodowania w maksymalnym terminie 3 dni. Do końca sierpnia bank miał przekazać współpracującym z nim zakładom ubezpieczeń korespondencję w przedmiocie przekazywania do banku w możliwie krótkim terminie wniosków klientów o wydanie zgody na wypłatę odszkodowania.

Zgodnie z informacjami uzyskanymi z mBanku, nie wprowadził on szczególnych procedur. Bank zapewnił jednak, że jeśli liczba zgłoszeń znacząco będzie wzrastać i mogłoby to wpłynąć niekorzystnie na standardy obsługi klientów, mBank wspólnie z ubezpieczycielami wypracuje rozwiązania, które będą satysfakcjonujące dla klientów.

mBank Hipoteczny nie podjął żadnych konkretnych kroków. Zaznaczył jednak, że może podjąć decyzję negatywną w przypadku opóźnień lub zaniechania spłaty kredytu przez klienta. Bank zapewnia, że w razie istotnego wzrostu zgłoszeń, który może wpłynąć na standard obsługi klientów – wspólnie z ubezpieczycielami wypracuje nowe rozwiązania.

Wobec klientów banku Millennium, którzy posiadają pożyczkę i kredyt hipoteczny oraz ubezpieczenie nieruchomości, przy odszkodowaniu do 5 tys. zł zostanie zastosowana uproszczona procedura, w ramach której ubezpieczyciel przekazuje środki na naprawę szkody bezpośrednio poszkodowanym.

Zgodnie z informacją z Raiffeisen Bank Polska, odszkodowania do kwoty 5 tys. zł wypłacane są bezpośrednio poszkodowanemu ubezpieczonemu bez konieczności uzyskania zgody banku przez zakład ubezpieczeń.

Z zestawienia KNF wynika, że Credit Agrcole wystosuje pisma do wszystkich zakładów ubezpieczeń z którymi współpracuje (TU Europa S.A. i Credit Agricole Towarzystwo Ubezpieczeń S.A.) na temat tego, że uruchomiona zostaje szybka ścieżka rozpatrywania wniosków dotyczących wyrażenia przez Bank zgody na wypłatę odszkodowań przyznanych w związku ze szkodami powstałymi w wyniku nawałnic.

BGŻ BNP Paribas podał, iż skierował do PZU SA pismo, w którym poinformował, że wyraża zgodę na wypłatę zaliczek na odszkodowania do maksymalnej kwoty 5 tys. zł z tytułu posiadanych przez klienta polis indywidualnych i grupowych PZU SA, chroniących nieruchomości będące zabezpieczeniem kredytów hipotecznych udzielonych przez bank. Dodatkowo bank poinformował UKNF, że wprowadził również uproszczenia dla klientów z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw.

Idea Bank poinformował, że skieruje do wszystkich ubezpieczycieli, z którymi współpracuje, pismo informujące o sposobie przesłania zgłoszenia szkody. Dla usprawnienia procesu informacje zwrotne do zakładów ubezpieczeń również zostaną przekazane w formie e-mailowej.

Getin Noble Bank poinformował, iż odszkodowania do 10 tys. zł trafiają z pominięciem prosto do rąk właścicieli nieruchomości. Jedynym warunkiem jest brak bieżących zaległości w spłacie kredytu. Bank na bieżąco akceptuje wpływające wnioski w tym zakresie, w ciągu jednego dnia roboczego. Niezależnie od tego bank podjął decyzję o wypłacie odszkodowania do kwoty 5 tys. zł bez żadnych warunków dla klientów, którzy ponieśli szkody na skutek silnych nawałnic.

Zgodnie z informacją otrzymaną z Plus Banku, już w pierwszej połowie br. wprowadził on szybką ścieżkę wydawania zgód na wypłatę przez towarzystwo ubezpieczeń odszkodowania na rzecz właściciela ubezpieczonego przedmiotu zabezpieczenia. Pracownicy Banku zostali poinformowani o przyspieszonym procesie wydawania zgody na wypłatę odszkodowania bezpośrednio klientowi, jeżeli szkoda nie przekracza 5 tys. zł.

Euro Bank wprowadził priorytetową i przyśpieszoną obsługę klientów, którzy oczekują na wypłatę odszkodowania z TU Allianz. Bank zapewnił również odpowiednią alokację jednostek terenowych odpowiedzialnych za wykonanie dokumentacji zdjęciowej w celu skrócenia czasu podejmowania decyzji dot. zgody na wypłatę odszkodowania do 1-2 dni roboczych.

BHW w zakresie produktów ubezpieczeniowych, które były oferowane przy udziale banku, zwrócił się z prośbą do współpracującego zakładu ubezpieczeń o przedstawienie dodatkowych informacji o ilości zgłoszonych szkód, które mogłyby mieć związek z sierpniowymi nawałnicami. W oparciu o otrzymane informacje podejmie ewentualnie dalsze ustalenia z ubezpieczycielem.

Artykuły powiązane

Przedsiębiorstwo może nałożyć obowiązek uzyskania zezwolenia na pobyt pracownika – wyrok TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 20 czerwca 2024 r. (sygn. akt C - 540/22) uznał, że pa...

Rejestracje z Polski postrachem na europejskich drogach

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych opublikowało dane dotyczące szkód powodowanych przez polskich kierowców za...