W poradniku przygotowanym przez UOKiK konsumenci mogą znaleźć praktyczne wskazówki, na co zwracać uwagę przy zakupie podstawowych elementów szkolnej wyprawki. Warto pamiętać, aby nie kierować się wyłącznie walorami estetycznymi czy ceną – równie ważne są wygoda i bezpieczeństwo. Przedstawiamy prawa konsumenckie, które mogą się okazać przydatne w okresie „szkolnych” zakupów.
Prawa konsumenckie przysługują zarówno przy zakupach online, jak i stacjonarnych. Warto mieć na uwadze, że w tym pierwszym przypadku są one liczniejsze.
Konkretne prawa i strategie, z których warto korzystać:
- Prawo do reklamacji: przysługuje przez dwa lata od daty zakupu w sklepie stacjonarnym lub internetowym wadliwego produktu. Można domagać się naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub w przypadku istotnej wady – zwrotu pieniędzy. Zwrot pełnowartościowy zależy od woli sprzedawcy.
Warto pamiętać, że opisywane prawo obowiązuje także przy zakupie rzeczy używanych (np. podręczników zakupionych w księgarni, antykwariacie czy komisie) – w tej sytuacji sprzedawca może jednak skrócić czas na reklamację do jednego roku.
Reklamować można także produkty kupione na wyprzedaży – za wyjątkiem zakupu rzeczy przecenionej ze względu na konkretną wadę zakomunikowaną klientowi, co uniemożliwia reklamację. Natomiast, jeśli w trakcie użytkowania pojawi się inna wada, reklamacja jest już możliwa.
- Porównywanie cen u różnych sprzedawców: uważać należy na rabaty i okazje, w ramach których ceny, wbrew pozorom, mogą wcale nie być bardziej atrakcyjne.
- Prawo odstąpienia od umowy: w ciągu 14 dni od zakupu online. Nie trzeba podawać powodu, wystarczy wysłać stosowne oświadczenie. W ciągu kolejnych 14 dni klient na własny koszt musi odesłać towar – bez śladów użytkowania, ponieważ w przeciwnym razie sprzedawca może potrącić koszty doprowadzenia rzeczy do stanu pierwotnego (np. prania).
- Korzystanie z opcji zakupów online zamiast stacjonarnych: zwrot niewadliwego towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on ustala jego warunki, np. wymóg zwrotu w oryginalnym opakowaniu czy zwroty tylko na kartę podarunkową. Zatem przed transakcją należy upewnić się, jakie zasady obowiązują w danym sklepie.