Jak informuje Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, prowadzi on obecnie postępowania przeciwko 18 bankom, w których sprawdza procedury informowania klientów o zmianie warunków umów finansowych (Credit Agricole Bank Polska, Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, ING Bank Śląski i Pekao, Bank BGŻ BNP Paribas, Bank Handlowy, Bank Ochrony Środowiska, Bank BPH, Deutsche Bank Polska, Euro Bank, Getin Noble Bank, Idea Bank, mBank, PKO BP, Plus Bank, Raiffeisen Bank Polska).
Prezes UOKiK kwestionuje miedzy innymi formę doręczenia konsumentom informacji o zmianach warunków umowy poprzez system bankowości elektronicznej, tak zwany e-bank. Zgodnie z przepisami o usługach płatniczych, takie informacje powinny być przekazywane na trwałym nośniku. Zarzut ten nie dotyczy jedynie Banku Handlowego.
„Zdaniem Urzędu, wewnętrzne systemy banków w obecnej formie nie spełniają cech trwałego nośnika informacji. Dzieje się tak, ponieważ m.in.: są całkowicie pod ich kontrolą, więc konsument nie ma gwarancji, że treść nie będzie zmieniana przez bank. Ponadto instytucje finansowe nie zapewniają dostępu do tych wiadomości po zakończeniu umowy, a także wymuszają na konsumentach dowiadywanie się, czy informacja o zmianach została udostępniona w serwisie” – wyjaśnia UOKiK