bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
UOKiK ukarał Alior Bank

UOKiK ukarał Alior Bank

Dodano: 2016-09-16
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Marek Niechciał wydał decyzję, w której uznał reklamę kredytu konsumenckiego „Gwarancja najniższej raty” za wprowadzającą w błąd konsumentów. Alior Bank musi zwrócić konsumentom odsetki za ostatnie 12 miesięcy trwania umowy kredytu i zaniechać pobierania kolejnych.

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Alior Bank w styczniu 2016 r. Sprawa dotyczyła kampanii reklamowej kredytu konsumenckiego „Gwarancja najniższej raty”. Urząd miał wątpliwości co do braku informacji o dodatkowych kosztach kredytu i warunkach, jakie musiał spełnić kredytobiorca. Ponadto, jak wynikało z regulaminu promocji, to klient musiał znaleźć i przedstawić konkurencyjną ofertę innego podmiotu udzielającego kredytu lub już zawartą umowę, wówczas mógł liczyć od Alior Bank na tańszy kredyt i niższe oprocentowanie. UOKiK podniósł, że bank w ten sposób mógł wprowadzać w błąd konsumentów, pomijając w komunikacji reklamowej wyjaśnienie powyższych zasad promocji.

– Słysząc słowa „gwarancja najniższej raty” przeciętny konsument mógł być przekonany, że korzysta z najtańszego kredytu na rynku. Tymczasem, to na kliencie spoczywał obowiązek porównania ofert i znalezienia najtańszej. Tym samym mógł zostać wprowadzony w błąd. Gdyby wiedział, że nie jest to najtańsza oferta, a jedynie rata może być niższa niż rata innego kredytu, który konsument musiał sam znaleźć, mógłby z niej nie skorzystać – wyjaśnił Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Kampania reklamowa „Gwarancja najniższej raty” obejmowała różnego rodzaju formy i materiały. Trwała w okresie od 1 kwietnia do 30 września 2015 r.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał Alior Bank do zrekompensowania błędnej komunikacji klientom, którzy skorzystali z promocyjnej oferty. Zgodnie z decyzją, Bank nie będzie pobierał odsetek od zawartych już umów kredytu konsumpcyjnego oraz odda wpłacone odsetki z ostatnich 12 miesięcy. Zwrot będzie także dotyczył spłaconych zobowiązań. Informacje o rekompensacie będą wyemitowane na antenie Telewizji Polskiej w specjalnym 15-sekundowym oświadczeniu oraz zostaną listownie przekazane do posiadaczy promocyjnego kredytu konsumpcyjnego. Alior Bank ma złożyć sprawozdanie z wykonania decyzji Prezesa UOKiK w przeciągu 5 lat od jej uprawomocnienia się.    

Bank może odwołać się od decyzji Prezesa UOKiK w okresie jednego miesiąca.

Decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest możliwa do pobrania pod ikoną „Pełna publikacja”.  

Pliki do pobrania

decyzja_nr_rbg_8211_7_2016.pdf

Artykuły powiązane

Przedsiębiorstwo może nałożyć obowiązek uzyskania zezwolenia na pobyt pracownika – wyrok TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 20 czerwca 2024 r. (sygn. akt C - 540/22) uznał, że pa...

Rejestracje z Polski postrachem na europejskich drogach

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych opublikowało dane dotyczące szkód powodowanych przez polskich kierowców za...