bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Usterki techniczne – powszechny problem platform streamingowych. A co na to UOKiK?

Usterki techniczne – powszechny problem platform streamingowych. A co na to UOKiK?

Dodano: 2022-11-03
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie serwisu streamingowego Viaplay. Wystąpił także o wyjaśnienia do Cyfrowego Polsatu i Canal+ Polska.

Do UOKiK wpłynęło w bieżącym roku ponad 40 skarg na serwis streamingowy Viaplay. Skandynawską platformę charakteryzują transmitowane na żywo wydarzenia sportowe, np. mecze Bundesligi i Premier League czy gale KSW. Fani sportowych rozgrywek są jednak niezadowoleni z działania serwisu. Wskazują na przerwy w dostępie do usługi, buforowanie transmisji, problemy z dźwiękiem i przycinanie obrazu.

Platforma, o której mowa, na swojej stronie internetowej podkreśla, że aby zapewnić najlepsze wrażenia z oglądania, wszystkie rozgrywki sportowe transmituje w „bardzo wysokiej jakości streamingu”. W toku postępowania zostanie sprawdzone, czy obietnice spółki mają pokrycie w rzeczywistości. Wątpliwości wzbudzają nie tylko kłopoty z transmisjami w serwisie internetowym, ale także sposób rozpatrywania reklamacji konsumentów. Z otrzymanych skarg wynika, że reklamacje mogły być odrzucane, a ciężar odpowiedzialności za problemy ze streamingiem mógł być przerzucany na konsumenta. Wspomniane poprzez sugerowanie słabego łącza internetowego, nieodpowiedniej przeglądarki czy niespełniającego wymagań urządzenia. Natomiast w sytuacji, gdy spółka przyjęła skargę, miała oferować rabat w wysokości 25 proc. opłaty za subskrypcję na kolejny miesiąc korzystania z platformy.

Postępowanie wyjaśniające w tej sprawie może skutkować postawieniem zarzutów oraz nałożeniem kary w wysokości do 10 proc. obrotu.

Do UOKiK dotarły również skargi konsumenckie w związku z zakłóceniami transmisji meczu Bayern-Barcelona na platformie Polsat Box Go rozgrywanego 13 września br. Z uwagi na to wydarzenie wielu konsumentów zdecydowało się na wykupienie dostępu do usługi serwisu streamingowego. W dniu meczu okazało się jednak, że „serwer napotkał niespodziewane problemy” i nie można odtworzyć przekazu. Problemy techniczne zgłaszano również wobec udostępnianych na żywo meczów angielskiej Premier League, hiszpańskiej La Ligi i europejskiej Ligii Mistrzów na platformie Canal+ online.

Prezes UOKiK zażądał wyjaśnień w powyższych sprawach od Cyfrowego Polsatu i Canal+ Polska.

Artykuły powiązane

Przedsiębiorstwo może nałożyć obowiązek uzyskania zezwolenia na pobyt pracownika – wyrok TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 20 czerwca 2024 r. (sygn. akt C - 540/22) uznał, że pa...

Rejestracje z Polski postrachem na europejskich drogach

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych opublikowało dane dotyczące szkód powodowanych przez polskich kierowców za...

Nazwa „odszkodowanie” nie wystarczy do zwolnienia z PIT

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wyroku z dnia 26 marca 2024 r. (sygn. akt...