W związku z zakupowym szałem i promocjami czekającymi na konsumentów na każdym kroku, UOKiK postanowił przybliżyć temat tego, jak przedsiębiorcy informują o cenach produktów i usług.
Konsument zawsze ma prawo do uzyskania szczegółowej informacji o towarze, a zwłaszcza o jego cenie. Rzetelna informacja oznacza np. podanie ceny jednostkowej, która daje możliwość porównania cen podobnych produktów.
Inspekcja Handlowa od bardzo dawna kontroluje, czy w sklepach i lokalach usługowych konsument otrzymuje pełną, jednoznaczną i niebudzącą wątpliwości informację o opłatach. Inspektorzy porównują zgodność uwidocznionych cen z cenami zakodowanymi w kasie, w czytniku oraz informacjami podanymi w materiałach reklamowych.
Wyniki kontroli nie są zbyt optymistyczne, bowiem ponad połowa przedsiębiorców popełnia błędy.
W pierwszym półroczu br. Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrole prawidłowości informowania o cenach towarów i usług u 1 637 przedsiębiorców. Inspektorzy sprawdzili, np. sklepy, sieci handlowe, restauracje, stacje benzynowe i parkingi. W konsekwencji tego wykryto nieprawidłowości u ponad 50 proc. przedsiębiorców.
Przypominamy, że za nieuczciwe oznaczanie cen grożą kary nawet do 10 proc. obrotu.
Aby dowiedzieć się więcej na temat kontroli, zapraszamy pod adres: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19078.