bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Analizy i raporty
Wartość polis sprzedawanych w kanale direct wciąż spada

Wartość polis sprzedawanych w kanale direct wciąż spada

Dodano: 2016-11-03
Publikator: Ubea.pl

Mimo, iż rynek direct w Polsce rozwijał się bardzo szybko w minionej dekadzie, w ostatnich latach wartość polis sprzedawanych przez Internet lub telefon wciąż spada. Potwierdzają to dane Polskiej Izby Ubezpieczeń, które wskazują, iż w 2015 r. ich wartość znów zmalała.

Eksperci porównywarki Ubea.pl zauważyli, iż w latach 2003-2011 miał miejsce bardzo szybki rozwój rynku direct w Polsce. W 2007 r. wartość polis sprzedanych przez Internet i telefon wzrosła o ponad 100%. W latach 2012-2015 nastąpiła jednak stagnacja.

– Niebagatelny wpływ na tę zmianę miała dystrybucja obowiązkowych polis OC dla kierowców. Wspomniane ubezpieczenia nadal są najważniejszym elementem rynku direct – mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Z danych PIU wynika, że w 2015 r. obowiązkowe OC posiadaczy pojazdów mechanicznych odpowiadało za 56% składki polis sprzedanych przez Internet lub telefon. Około 20% wartości rynku stanowiły ubezpieczenia AC.

Eksperci porównywarki wskazali, że na większe zainteresowanie ubezpieczeniami komunikacyjnymi czy np. turystycznymi w kanale direct wplywa to, iż w przypadku tych produktów klienci nie potrzebują długotrwałych konsultacji z doradcą. I to właśnie ograniczenia związane z możliwością skonsultowania wyboru polisy są największym problemem rynku direct. – Ten problem widoczny nie tylko w Polsce sprawia, że na terenie UE kanał direct zwykle generuje tylko kilka procent ogólnej sprzedaży polis – zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Jak zauważyli eksperci, uzależnienie wyników krajowego rynku direct od sprzedaży samochodowego OC było dobrze widoczne w ostatnich latach. Wskazują, że roczny spadek wartości wszystkich polis sprzedanych przez Internet lub telefon to przede wszystkim konsekwencja zmian dotyczących obowiązkowych ubezpieczeń dla kierowców. Sprzedaż takich polis w kanale direct w 2013 r. wyniosła 657 mln zł składki brutto (1,42 mln polis) w 2014 r. wyniosła 591 mln zł składki brutto (1,33 mln polis) w 2015 r. – 576 mln zł składki brutto (1,29 mln polis).

– Podwyżki wymuszone przez wzrost wartości odszkodowań i regulacje KNF-u na pewno będą widoczne w statystykach publikowanych przez Polską Izbę Ubezpieczeń – przewiduje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Artykuły powiązane

Problemy z e-Doręczeniami, a terminy podatkowe

Ministerstwo Finansów wyjaśniło w komunikacie, że o dochowaniu podatkowego terminu w systemie e-Doręczenia decyduje data...

Sąd: Dyscyplinarka za brak badań była nieuzasadniona

Sąd Rejonowy w Człuchowie (wyrok z 20 grudnia 2024 r., sygn. akt IV 471/24) uznał, że pracownica nie naruszyła pods...

SN: Choroba nie zawiesza biegu przedawnienia

Sąd Najwyższy w postanowieniu z 11 grudnia 2024 r. (sygn. akt III PSK 110/24) uznał, że choroba pracownika nie może być...