W dniu 4 kwietnia 2023 r. została opublikowana nowelizacja Kodeksu pracy wdrażająca przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1152 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej oraz dyrektywy 2019/1158 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów. Zmianie dotyczą m.in.:
1) równego traktowania w zatrudnieniu;
2) umowy na okres próbny;
3) terminu nawiązania stosunku pracy;
4) prawa do jednoczesnego zatrudnienia lub wykonywania pracy na innej podstawie;
5) treści umowy o pracę;
6) informacja o porządku pracy;
7) delegowania do pracy na obszarze państwa niebędącego członkiem UE;
8) przejścia do innych form zatrudnienia;
9) ochrony pracownika przed zwolnieniem;
10) umowy na czas określony;
11) obowiązku informowania o wolnych stanowiskach pracy i procedurach awansu;
12) szkoleń zapewnianych przez pracodawcę;
13) dodatkowych przerw w pracy;
14) zwolnienia z powodu działania siły wyższej;
15) urlopu opiekuńczego;
16) ochrony stosunku pracy pracowników korzystających z urlopów związanych z rodzicielstwem;
17) wydłużenia wymiaru urlopu rodzicielskiego;
18) zasad wykorzystywania urlopu rodzicielskiego;
19) korzystania z łączenia urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy;
20) nowych wymiarów urlopu rodzicielskiego dla pracowników, którzy przyjęli dziecko na wychowanie jako rodzina zastępcza;
21) dopuszczenia pracownika do pracy po urlopie wychowawczym;
22) korzystania z urlopu wychowawczego i obniżonego wymiaru czasu pracy;
23) zwolnienia od pracy na opiekę;
24) elastycznej organizacji pracy;
25) sankcji za nieinformowanie pracownika o warunkach zatrudnienia.
W związku z nowymi przepisami pracodawcy muszą zweryfikować i odpowiednio dostosować postanowienia regulaminu pracy, umów o pracę oraz informacji o porządku pracy, którą przekazują pracownikom. Nowelizacja Kodeksu pracy wchodzi w życie w dniu 26 kwietnia br. zatem zostało już niewiele czasu na dostosowanie się do nowych wymogów.