W dniu 24 stycznia 2022 r. EIOPA opublikował raport na temat trendów konsumenckich w 2021 r. W raporcie zaobserwowano wpływ pandemii COVID-19 na wzrost świadomości konsumentów w zakresie korzystania z ubezpieczeń turystycznych.
Wybuch pandemii COVID-19 zwrócił uwagę rynku ubezpieczeniowego na problemy, z którymi mierzą się konsumenci w odniesieniu do produktów ubezpieczenia podróżnego i zapewnianej przez nie ochrony. EIOPA w styczniu 2021 r. przeprowadził badanie konsumenckie w celu oceny wpływu pandemii COVID-19 na popyt konsumentów na produkty ubezpieczenia podróżnego oraz czy proces podejmowania decyzji przez konsumentów przy zakupie i korzystaniu z ubezpieczenia podróżnego uległ zmianie.
Wnioski z badania pokazują, że:
- kryzysy, takie jak pandemia COVID-19, zmieniają zachowania konsumentów dotyczące ubezpieczeń turystycznych, zwiększając ich skłonność do zakupu. Konsumenci są skłonni zwiększyć zakres ochrony w przypadku pandemii COVID-19 i zdarzeń powiązanych,
- COVID-19 jest bardzo widoczny w umysłach konsumentów i wpływa na ich sposób myślenia. W trakcie wykonywania różnych zadań i działań w ramach badania okazało się, że pandemia COVID-19 zajmuje centralne miejsce w sposobie myślenia konsumentów,
- pandemia COVID-19 ma wpływ na postrzeganie ryzyka przez konsumentów, a ekspozycja na COVID-19 skłania podróżnych do preferowania większego nacisku na pokrycie COVID-19 w produktach ubezpieczeń turystycznych.
Podczas badania konsumenci wykazali również obawę, że nie będą wiedzieli, co będzie objęte ubezpieczeniem turystycznym, wyrażając pragnienie, aby ryzyko związane z pandemią COVID-19 było objęte ubezpieczeniem i aby informacje były przekazywane w jasny sposób.